logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » موفقیت در کار در شرایط بی‌پولی

موفقیت در کار در شرایط بی‌پولی

در زمینهٔ شغل آموزش‌های بسیاری وجود دارد. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد شاغل مسیر رشد را درک نمی‌کنند و سال‌ها با تلف کردن وقت، خود را خسته و افسرده می‌کنند. به ویژه اگر دانشجو باشید و در ابتدای مسیر کسب‌وکار و نیاز مالی جدی داشته باشید، باید این مقاله را حتما بخوانید.

چالش جدی منابع انسانی

هر چه گزارش در سطح جهانی بخوانید آخرش به یک نتیجه می‌رسید که: چالش پیش روی کسب‌وکارها جذب نیروی انسانی مناسب است. با این که خودکارسازی باعث شده بسیاری از انسان‌ها بیکار شوند و تهدیدهای هوش مصنوعی هم به این معضل دامن زده است، اما هنوز کارفرمایان دربه‌در دنبال نیروهای انسانی توانا هستند. اگر با یک کارفرمای موفق صحبت کنید، مسلما خاطرات بسیاری از زمانی خواهد داشت که نیروهای انسانی ضعیفی داشته و کار با آن‌ها پیش نمی‌رفته و با جایگزین کردن آن‌ها با نیروهای انسانی توانا به کسب‌وکارش رونق بخشیده است.

شرایط سخت کاری
شرایط سخت کاری

ندانم‌کاری در ابتدای راه

بسیاری از دانشجویان در ابتدای مسیر کسب‌وکار به شدت ناشیانه عمل می‌کنند. آن‌ها دست به هر کاری از آب حوض کشیدن تا بالا رفتن از آبشار می‌زنند و معمولا با قیمت‌های ناقابلی کار می‌کنند. البته اینجا یک معضل جدی هم وجود دارد. اکثریت آن‌ها توانمند نیستند و تخصص مشخصی ندارند  و فقط نیاز به پول است که باعث شده کار کنند. پس اصطلاحی توهین‌آمیز با عنوان کار دانشجویی را خلق کرده‌اند که با بیگاری تفاوت جدی‌ای ندارد. به قول برخی فعالان بازار این نوع نیروهای کاری فقط بازار را خراب می‌کنند چون قیمت‌ها را پایین می‌آورند ولی کار خوبی ارائه نمی‌دهند و تنها توقع مشتریان را بالا می‌برند.

کار دانشجویی یعنی مصیبت

اگر به آگهی‌هایی که اعلام کرده‌اند به یک نیروی دانشجو نیاز دارند توجه کنید و آن‌ها را پیگیری کنید به روشنی می‌بینید که این کارفرمایان به دنبال نیروی کار ارزان هستند. در نتیجه کارهای سطح پایینی را به این صورت آگهی می‌کنند و قرار نیست حقوق درست و حسابی بدهند. اگر این کارها را قبول کنید معمولا باید دستمزد ساعتی اندکی بگیرید. شاید ظاهر کار نشان ندهد ولی عملا اگر محاسبه کنید می‌بینید که از کلی از فعالیت‌های درسی و علمی باید بزنید تا بتوانید در این کارها ادامه دهید. یک بازی باخت-باخت.

اجبار در شرایط بی‌پولی

یکی از بدترین شرایط زندگی دنبال کار بودن در شرایط فقر شدید یا نیاز جدی مالی است. در این شرایط مجبور می‌شویم هر کاری را انجام دهیم و بدترین پیشنهادات شغلی را به خاطر رفع مشکلات مالی بپذیریم. اشتباهی که گاهی به عنوان راه‌حل بد (حل مشکل به هر زحمتی) در برابر راه‌حل بدتر (دست‌وپا زدن در مصیبت) از آن گریزی نیست. بدتر این که در بعضی شهرها بازار کار بسیار ناامیدکننده است و به راحتی نمی‌توان کاری غیر از کارهای یدی و سخت با دستمزد پایین پیدا کرد. در نتیجه یک فرد جویای کار معمولا مجبور می‌شود از بین همین کارها انتخاب کند.

   ولی اگر شرایط مالی بد باشد و کارهای پیشنهادی خوبی نداشته باشیم، تا کی باید به این وضعیت گردن کج کنیم و تحمل کنیم؟ مثلا اگر در یک شهرستان دورافتاده زندگی می‌کنید و رشته تحصیلی شما زمینه شغلی در آن منطقه ندارد، چه باید کرد؟ یک دردسر جدی که گریبان بسیاری از دانشجویان را گرفته است. در ادامه تلاش می‌کنم راه‌حل‌هایی منطقی برای رفع این مشکل پیشنهاد کنم.

راه‌حل‌های کاربردی

با این که برای حل مشکلات مادی راه‌حل سریع و شفابخشی که مثل فیلم‌های هندی همهٔ مسائل را یک باره بشورد و ببرد وجود ندارد، با رعایت کردن این نکات می‌توانید موفقیت در کار را سرعت ببخشید و زودتر از چرخهٔ کارهای اعصاب‌خردکن خارج شوید.

۱) فرصت‌ها را غنیمت بشمرید مثل یک فوتبالیست

اگر به مهاجمین فوتبال نگاه کنید متوجه نکات جالبی می‌شوید. آن‌ها در طی ۹۰ دقیقه از بازی بارها تلاش می‌کنند به دروازهٔ حریف حمله کنند ولی تنها در لحظاتی خاص ترکیب جذاب «فرصت مناسب + آمادگی مناسب» را کسب می‌کنند و گل می‌زنند. بارها ممکن است برای آن‌ها توپ ارسال شود ولی به هزار و یک دلیل نتوانند حتی آن را به درستی به سمت دروازهٔ حریف شلیک کنند. ولی آن‌ها دست نمی‌کشند و بارها از مسیرهای مختلف حمله می‌کنند. رازی که اینقدر بدیهی است که فکر می‌کنیم آن را می‌دانیم ولی در عمل به کار نمی‌بریم.

   برای یک دانشجو که در جستجوی کار است، معمولا فرصت‌های مختلفی فراهم می‌شود. ولی با ندانم‌کاری به هدر می‌رود. مثلا یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای حرفه‌ای که حقوق زیادی نمی‌دهد می‌تواند پلی رو به جلو باشد. ولی دانشجوی ما آن را جدی نمی‌گیرد و نه تنها همان حقوق را جذب نمی‌کند، بلکه فرصت ارتباط برقرار کردن با یک کارفرمای خوب را از دست می‌دهد.

   حتی مواردی را شاهد بوده‌ام که یک دانشجو به خاطر دیر جواب دادن به یک پیشنهاد کاری خوب و وقت تلف کردن برای مشورت با دیگران، آن فرصت را به یک جویای کار دیگر باخته است. پشیمانی هم سودی ندارد. باید همان اول کار را می‌گرفتی و حالا باز باید دنبال کار بگردی.

۲) ارتباطات بسازید

حتی اگر مجبور شدید آب حوض بکشید، دنبال ارتباط گرفتن با کارفرما و آدم‌حسابی‌های دور و برتان باشید. گاهی یک نفر که کیفیت کار شما را ببیند ممکن است شما را به دیگران معرفی کند و کم‌کم پلکان رشد را طی کنید و موفقیت در کار کم‌کم آشکار شود.

   برای این که اهمیت این استراتژی را درک کنید لازم است یک واقعیت جالب را بدانید. در یک مطالعهٔ جذاب مشخص شد به طور معمول شما با هر کسی در دنیا با حداکثر ۳ واسطه مرتبط هستید. یعنی ممکن است باغبان ویلایی که دارید آب حوض‌اش را می‌کشید، با چند واسطه شما را به یک شخص مهم معرفی کند. پس ارتباطات را جدی بگیرید و برای زنده نگهداشتن آن تلاش کنید.

   حتما شماره کارفرماهای خوبی که با آن‌ها کار کردید را نگهدارید و هر از چندی در پیام‌رسانی مثل تلگرام به آن‌ها پیام دهید و اعلام حضور کنید. این کار ساده باعث می‌شود به سادگی پروژه‌های بیشتری جذب کنید. افراد معمولا فراموشکار هستند و به سرعت شما را از یاد خواهند برد. با یادآوری مناسب می‌توانید احتمال جذب پروژه‌های کاری جدید و معرفی شدن به دیگران را افزایش دهید.

۳) روی یک تخصص زوم کنید

از بدترین کارهایی که دانشجویان تکرار می‌کنند، غیرتخصصی کار کردن است. آن‌ها برای بدست آوردن پول به پیشنهادات کاری متنوعی بله می‌گویند و وقتی برای متخصص شدن باقی نمی‌گذارند. به همین دلیل نمی‌توانند به درستی هویت شغلی خود را معرفی کنند و عملا به همه‌کاره‌ای هیچ‌کاره تبدیل می‌شوند. اتفاقی که می‌تواند ضمن هدر دادن مدت زمانی که تجربه‌های کاری رنگارنگی را در آن کسب شده، به فرآیندی تبدیل شود که مرتبا دور خود بچرخید و خارج از دایره‌ای مشخص نتوانید حرکت کنید.

   در دنیای امروز مهم است که بتوانید روی یک تخصص اصلی تمرکز کنید و خود را با آن معرفی کنید. متأسفانه به دلیل نامناسب بودن فضای کسب‌وکار در ایران همواره نمی‌توانید دقیقا در زمینهٔ رشتهٔ تحصیلی خود کار پیدا کنید و نیازمند تصمیم‌گیری هستید. با این وجود سعی کنید پروژه‌هایی که صرفا برای درآمدزایی قبول می‌کنید محدود باشند.

۴) تجربه متفرقه ولی محدود

اگر ناچار شدید به دلایل مالی کاری غیرمرتبط با رشتهٔ تحصیلی، علایق و شخصیت خود را بپذیرید سعی کنید حتما این چند شرط برقرار باشند تا این شرایط را طی کنید و موفقیت در کار را از دست ندهید:

  • شرط اساسی و مهم این است که کار پاره‌وقت باشد و حتی‌الامکان ساعات کار محدودی در هفته داشته باشد
  • مدت محدود و مشخصی به این کار ادامه دهید و اجازه ندهید این مدت طولانی شود
  • به طور موازی در جستجوی کار بهتر باشید و به حقوق این شغل اکتفا نکنید

ضمنا وقتی کار بهتری پیدا کردید سریعا از این شرایط خارج شوید و پشت‌سرتان را هم نگاه نکنید. چون این یک تجربهٔ محدود برای تأمین مالی بود و قرار نیست در آن درجا بزنید و از یک شغل بد به شغل بد بعدی بروید.

۵) شاخه به شاخه پریدن خوب نیست

از بزرگ‌ترین اشتباهات تازه‌کارها شغل عوض کردن است. آن‌ها خود را نمی‌شناسند و به هر پیشنهادی بله می‌گویند. در واقع این روش کار کردن مثل چرخیدن در یک دایره است و شما را از محدودهٔ کارنابلدی حداکثر به محدودهٔ کمی از هر چیز بلد بودن می‌برد و نمی‌گذارد متخصص شوید.

   واقعیت این است که در دنیای امروز متخصص بودن در یک چیز خیلی بهتر از اطلاعات خوب داشتن در ده‌ها زمینه است. زیرا متخصص می‌تواند شرایط کاری تخصصی بدست آورد ولی کسی که ده‌ها مهارت متنوع ولی غیرحرفه‌ای دارد، باید بیشتر کار کند، کمتر حقوق بگیرد و عملا هیچ‌گاه رضایت شغلی مناسبی کسب نمی‌کند و نمی‌تواند موفقیت در کار را تجربه کند.

جمع‌بندی

 کار کردن در شرایطی که پولی در بساط نیست انسان را به سمت گزینه‌های نامناسب سوق می‌دهد. ولی با کمک گرفتن از استراتژی‌های موفق می‌توانید بر ضعف‌های موجود غلبه کنید و به تدریج به موفقیت در کار برسید. به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین نکات در این زمینه فرار کردن در اولین فرصت از مشاغل کم‌بازده و ارتباطات ساختن هستند.

مقالات بیشتر برای شما:

قانون ۲۰-۸۰ یا ارزش کار مفید

قانون ۲۰/۸۰ یا ارزش کار مفید

قانون ۲۰/۸۰ یا اصل پارتو به ما کمک می‌کند بدیهی‌ترین روش بهبود عملکرد را اجرایی کنیم. این قانون روح بهینه‌سازی عملکرد را به ما آموزش می‌دهد و مسیری عملیاتی برای رشد ترسیم می‌کند.

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content