logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » نه به شغل تمام‌وقت

نه به شغل تمام‌وقت

یکی از دغدغه‌های دانشجویان کسب درآمد در دوران دانشجویی است. کار کردن برای دانشجویان از این جهت دردسرساز است که معمولا افت تحصیلی به همراه دارد و همزمان درس خواندن و کار کردن کار آسانی نیست. یکی از انتخاب‌های مهم شرکت کردن یا نکردن در کارهایی است که نیاز به نیروی تمام وقت دارند. در این مطلب نکات مهمی را برای دانشجویان در این رابطه توضیح داده‌ام.

کار تمام وقت و زندگی دانشجویی

شما ۲۴ ساعت وقت دارید

اولین چالش در انتخاب شغل تمام وقت، محدود بودن زمان برای یک دانشجو است. یک دانشجو هم مثل دیگر افراد ۲۴ ساعت در هر شبانه‌روز زمان دارد و بخش مهمی از این زمان را باید برای امور تحصیلی و دانشجویی صرف کند. در نتیجه بدون مدیریت زمان سخت‌گیرانه و حفظ نظم‌ و برنامه‌ریزی دقیق نمی‌توان بر این مشکل غلبه کرد. زیرا اگر یک شغل تمام وقت انتخاب کنید، عملا باید زمان زیادی از روز را به آن کار اختصاص دهید و شرکت در کلاس‌ها و دنبال کردن درس‌ها خود به خود به کاری سخت و طاقت‌فرسا تبدیل می‌شود.

  بدترین انتخاب شغل‌هایی هستند که از صبح تا عصر را درگیر می‌کنند. زیرا این مشاغل عملا جایی برای درس خواندن باقی نمی‌گذارند و اگر در ترمی که چنین کاری را قبول کرده‌اید، مرخصی نگیرید، احتمال مشروطی را به شدت افزایش داده‌اید.

حضوری یا مجازی فرقی نمی‌کند

تفاوتی ندارد که شغل تمام وقت با ساختار حضوری یا مجازی باشد. در هر حال شما باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. بعضی از دانشجویان تصور می‌کنند اگر شغل مجازی داشته باشند، می‌توانند بدون نگرانی پای سیستم بنشینند و عملا درس بخوانند و کمی هم کار کنند و مشکلی پیش نخواهد آمد. زیرا کارفرما به طور مستقیم آن‌ها را نمی‌بیند. ولی در عمل این تصور پوچی است.

   علت پوچ بودن این تصور روشن است. کارفرمایان عملکرد نیروهای کاری را زیر نظر می‌گیرند و اگر قرار باشد نیروی دورکاری کمتر از مقدار مشخص شده کار کند، یا باید حقوق او را کاهش دهند و یا عذر او را بخواهند. در نتیجه به سختی می‌توانید کار دورکاری تمام وقتی پیدا کنید که نیاز به درگیر شدن خاصی نداشته باشد و بتوانید در کنار آن درس بخوانید.

ادمین شدن هم دردسر است

خاطرم هست یکی از دانشجویان ادمین یک کانال ارز و طلا شده بود. تصورش این بود که چون کافی است هر ۲۰ دقیقه فقط یک قیمت در کانال پست کند، کار بدی نیست و نگرانی ندارد. فکر می‌کرد کاری ندارد و می‌تواند در کنار حقوق ماهیانه درآمدی دانشجویی هم داشته باشد. ولی به تدریج متوجه شد این کار در عمل بیشتر به جنگ اعصاب شبیه است. زیرا هماهنگ شدن با چنین پروژه‌ای یک استرس مداوم چندین ساعته در روز به همراه دارد. نمی‌گذارد در کلاس‌های درس تمرکز داشته باشد و بیشتر به یک دردسر تبدیل شد تا یک کار با زمان شناور. به او گفتم هر چه زودتر از این کار خارج شود و بعد که خارج شد، گفت واقعا به آرامش رسیدم. اصلا نمی‌فهمیدم درس‌ها چیستند و در هیچ کلاسی تمرکز نداشتم.

کار تمام وقت شبانه هم بد است

یکی از دانشجویان یک پروژه کار شبانه برداشته بود. می‌گفت کار خاصی نیست و فقط باید در پذیرش شب تا صبح بیدار باشم تا اگر کسی مراجعه کرد پاسخگو باشم. ولی در عمل این ایده هم بسیار بد از آب درآمد. او مجبور بود با صرف کافئین بسیار زیاد شب‌ها بیدار بماند و درسی که شب‌ها می‌خواند به کارش نمی‌آمد. عملا در طی روز هم گیج و خسته بود و تمرکز کافی نداشت. در نتیجه این شغل را به توصیه من رها کرد و از شرش خلاص شد.

   حالا فرض کنید شغل شبانه‌ای که نیاز به فعالیت فکری دارد می‌تواند چقدر برای یک دانشجو فرسایشی باشد. بعضی دانشجویان شغل‌های شبانه‌ای انتخاب می‌کنند که نیاز به فکر کردن دارد. مثل پاسخگویی به مشتریان، برنامه‌نویسی و ادمین شبکه‌های اجتماعی که واقعا شغل‌های دشواری هستند. از یک سو شب که وقت استراحت است را از دانشجو می‌گیرند و از سوی دیگر روز او را که ظاهرا کار نمی‌کند و باید بتواند با تمرکز درس بخواند، مختل می‌کنند. عملا چنین دانشجویی در طول روز نمی‌تواند در کلاس‌های درسی و مطالعات تمرکز درستی داشته باشد و خواب‌آلوده و گیج است و افت تحصیلی در آن ترم درسی بدون شک اتفاق خواهد افتاد.

انرژی برای کار نیمه‌وقت

یک دانشجو خیلی هم که توانمند باشد حداکثر می‌تواند در یک شغل نیمه‌وقت فعالیت کند. دلیل آن هم روشن است. با بهترین برنامه‌ریزی می‌توانید یک شغل نیمه‌وقت داشته باشید و بقیه زمان خود را به درس خواندن اختصاص دهید. درستی مثل کاری که کارمندانی که در دانشگاه درس می‌خوانند انجام می‌دهند. آن‌ها ساعت اداری را به محل کار خود می‌روند و بعدازظهرها را به دانشگاه و درس اختصاص می‌دهند. بدین ترتیب تعادلی بین درس و کار ایجاد می‌کنند که با برنامه‌ای ثابت اجرا می‌شود.

   شاید به نظر برسد تفاوتی ندارد ولی بهتر است شغل نیمه وقت را در شیفت دوم انتخاب کنید. یعنی از ظهر تا شب سر کار بروید و صبح را برای دانشگاه خالی بگذارید. البته اگر برنامه درسی ترمی شما طوری باشد که بیشتر کلاس‌ها عصر باشد شاید ناچار باشید صبح‌ها سر کار بروید. نکته اساسی این است که به روش دیگری نمی‌توان تداخل بین کلاس‌های درسی و شاغل بودن را مدیریت کرد.

زمان‌های شناور گول‌زننده است

امروزه بعضی از آگهی‌های استخدامی اشاره می‌کنند که زمان کاری شما شناور است. در واقع آن‌ها انتظار دارند شما کار محوله را به هر شکلی که می‌توانید انجام دهید و روی زمان حضور در دفتر کاری سخت‌گیری نمی‌کنند. با این که این پیشنهاد راحتی به نظر می‌رسد ولی به طور معمول چنین نیست.

   علت فریبنده بودن این پیشنهاد مشخص است. شما نمی‌توانید به هر شکلی که خواستید عمل کنید. در واقع شما قرار است پروژه کاری را انجام دهید که حداقل چندین ساعت در هفته از شما وقت می‌گیرد. در نتیجه شناور بودن زمان حضور در محل کار تنها کمی آزادی عمل به شما می‌دهد و باز هم باید ساعت‌های بسیاری در هفته برای کار کردن اختصاص دهید.

   از طرفی معمولا کلاس‌های درسی یک دانشجو به شکلی منظم چیده نمی‌شوند و به شکلی تصادفی در هفته از صبح تا شب پراکنده هستند. در نتیجه نمی‌توانید به راحتی بین ساعت‌های درسی و کار شناور هماهنگی برقرار کنید. اگر یک ترم بتوانید، به احتمال زیاد ترم بعدی امکان‌پذیر نخواهد بود و استرس بیهوده‌ای به شما تحمیل می‌کند.

نیاز به آرامشی که نیست

درس خواندن نیازمند مطالعه در آرامش است. اگر استرس داشته باشید یا ذهن شما مرتبا درگیر باشد، نمی‌توانید به درستی به یادگیری و به خاطر سپردن مطالب بپردازید. از طرفی درسی که به شکلی عملی تمرین نشود به واقع آموخته نشده است و تنها به حفظ کردن آن اقدام کرده‌اید.

   اگر به این نکات فکر کنید می‌بینید که کار دانشجویی باید به شکلی باشد که در ساعات غیرکاری هیچ تداخل ذهنی برای دانشجو ایجاد نکند. برای مثال مشاغلی که در ساعات غیرکاری هم تماس‌ها، پیام‌ها و خبرهایی از محل کار به دانشجو می‌رسد، گزینه‌های بدی هستند. مسئولیت‌های این چنینی عملا شبانه‌روز را به هم می‌ریزند و نمی‌گذارند دانشجو به درستی به کار اصلی خودش یعنی درس رسیدگی کند.

گرفتاری شغلی و درس‌های دانشجویی

به خاطر پول هر کاری را نپذیر

یکی از بزرگ‌ترین دردسرها وقتی پیش می‌آید که به خاطر مشکلات مالی تلاش کنیم با پذیرفتن هر کاری، موقتا مشکل مالی را حل کنیم و فکر کنیم با حل شدن مشکل این کار را رها خواهیم کرد. واقعیت این نیست. در واقعیت هر شغلی که بپذیرید امکان مانور شما برای خروج از آن شغل را تا حد زیادی کم می‌کند و خارج شدن از آن به سادگی که فکر کرده‌آید نیست.

   از طرفی پذیرفتن یک کار سخت به خاطر درآمد آن در کوتاه‌مدت از این جهت انتخابی اشتباه است که در بیشتر موارد این نوع کارها به رشته تحصیلی و تخصص دانشجو ربطی ندارند و تنها برای درآمدزایی پذیرفته می‌شوند. به همین دلیل نه تنها تأثیری در روند تحصیلی ندارند، بلکه مانعی برای تحصیل به شمار می‌روند.

تمام وقت فقط آخر هفته

تنها راهی که برای پذیرفتن پروژه‌های تمام وقت وجود دارد، این است که روزهای کاری آخر هفته که کلاس‌های دانشگاهی تعطیل هستند را شامل شود. این نوع کارها را نمی‌توان راحت پیدا کرد. زیرا کاری که تنها آخر هفته باشد کمتر گیر می‌آید. البته بعضی از دانشجویان با پذیرفتن مشاغل خدماتی توانسته بودند به این گزینه‌ها دسترسی پیدا کنند. این نوع مشاغل بیشتر در زمره کارهای فیزیکی هستند و مشاغل فکری خیلی کمتر به این صورت نیرو جذب می‌کنند.

   مزیت این نوع از کارها این است که روزهای تعطیل آخر هفته را اشغال می‌کنند که کلاس و درس ندارید. البته دردسر این نوع شغل‌ها هم دقیقا همین است. یعنی روزهایی که باید به تعطیلی و استراحت اختصاص دهید را اشغال می‌کنند و نمی‌گذارند به درستی به آرامشی در انتهای هفته برسید تا هفته جدید را با انرژی مضاعف آغاز کنید.

مرخصی نگیرید

گزینه مرخصی گرفتن و پرداختن تمام وقت به یک شغل در یک ترم هم گزینه ایده‌آلی نیست و معمولا کاری که برای آن مرخصی گرفته‌اید به ترم بعدی هم کشیده می‌شود و نمی‌گذارد به راحتی کار را تمام کنید و پول‌تان را بگیرید. به ویژه اگر دانشجویی باشید که هر ترم شهریه می‌پردازید، در عمل ممکن است صرفه اقتصادی زیادی برای شما ایجاد نکند و هر چه درآمد کسب کردید را با افزایش شهریه در ترم‌های بعدی از دست بدهید.

  از طرفی سقف مرخصی گرفتن در دوران دانشجویی محدود است و نمی‌توانید هر چقدر خواستید مرخصی را تمدید کنید. ضمن این که وقتی بعد از یک ترم مرخصی به دانشگاه برگشتید، مشخصا حضور ذهن قبلی را ندارید و باید مقداری برای مرور مطالب قبلی وقت بگذارید تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنید.

سخن آخر

اگر نیاز به درآمد در دوران دانشجویی دارید، از کارهای تمام وقت و کارهایی که استرس فکری زیادی وارد می‌کنند به طور جدی پرهیز کنید. این نوع کارها ممکن است درآمدی برای شما ایجاد کنند ولی قطعا مزاحم درس و مطالعات شما می‌شوند و نمی‌گذارند به درستی به امور دانشجویی برسید.

   بهترین گزینه کارهایی هستند که فقط بعضی از روزهای هفته یا ساعات مشخصی در روز را اشغال کنند تا بتوانید بعد از انجام کار به سراغ مطالعات دانشگاهی خود بروید.

مقالات بیشتر برای شما:

شاخص 1

منفی‌بافی

ضرورت دارد به جای اندیشه‌های منفی و تکرار آن به حدی که باور کنیم درست است، از مشاوره و راهنمایی متخصصین استفاده کنیم و توانایی‌های خود را ارتقا دهیم تا آینده بهتری داشته باشیم.

ادامه مطلب »
کمالگرایی

کمال‌گرایی

اگر خیلی کمال‌گرایی داشته باشید معمولا به سختی می‌توانید تصمیم بگیرید. زیرا همیشه به دنبال گزینه‌های بهتر هستید. اگر هم تصمیم بگیرید در اجرای آن به مشکل می‌خورید زیرا یک کمال‌گرا به بهترین چیزی که در ذهن دارد باید برسد و نه کمتر از آن.

ادامه مطلب »
بوی ماه مهر

بوی ماه مهر

همیشه ابتدای مهر را برای ما به باز شدن مدرسه‌ها گره زدند. ولی مطالب مهم‌تری برای گفتن هم وجود دارد

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content