logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » کتاب دست دو

کتاب دست دو

یکی از کارهای اساسی هر دانشجویی تهیه کتب و جزوات درسی است. این کار با این که آسان است ولی هزینه‌های سنگینی در بر دارد و اگر دقت نکنید، در طی دوران تحصیل باید هزینه‌های گزافی بابت کتاب و جزوه بپردازید. در این مقاله نکاتی برای مدیریت مالی در زندگی دانشجویی را خواهید خواند.

دانشجوی کتاب‌خوان

چرا زندگی با بودجه؟

یکی از رازهای موفقیت در زندگی، خرج کردن طبق بودجه است. شاید ندانید که افراد خودساخته بر اساس بودجه خرج می‌کنند و اگر مدیریت مخارج زندگی دانشجویی را به دست نگیرید، در طی سال‌های تحصیل هزینه‌های سنگینی به خود و خانواده تحمیل خواهید کرد.

   اساسا بودجه یعنی مشخص کنیم برای هر زمینهٔ مخارج در هفته، ماه یا سال چقدر می‌توانیم خرج کنیم. کاری که وقتی انجام دادید تبدیل به یک قانون شخصی می‌شود و باید با انضباط اجرا شود.

   برای مثال یک دانشجو که در خوابگاه زندگی می‌کند حداقل باید برای این موارد بودجه مشخص کند:

  • هزینه خوابگاه: اجاره – غذا – شوینده و …
  • هزینه‌های تحصیلی: کتاب – جزوه – کپی – خرید نرم‌افزار و …
  • هزینه‌های تکراری: قبض موبایل، رفت‌وآمد، اینترنت، تفریح با دوستان و …
  • هزینه‌های شخصی: لباس، آرایش و پیرایش، کفش و …
  • هزینه‌های آموزشی: دوره‌های خارج درسی، دوره‌های مکمل درسی، آموزش زبان و …

می‌بینید که می‌توانید مطابق با شرایط زندگی خود بودجه ببندید. مهم بعد از این مرحله است که زندگی دانشجویی را با این هزینه‌ها اداره کنید و خارج از بودجه خرج نکنید.

امانت بگیرید

قبل از هر چیز به دنبال امانت گرفتن کتاب و جزوه باشید. اگر کمی روابط‌عمومی به خرج داده باشید و دوستان زیادی داشته باشید، احتمال پیدا کردن یک کتاب درسی ترم جدید که آن‌ها قبلا خریده‌اند و درس را پاس کرده‌اند زیاد می‌شود. این گزینه به جز مسئولیت تمیز برگرداندن کتاب که کمی سخت است، بهترین گزینه است. پولی نمی‌پردازید و یک رابطه دوستی را هم قوی‌تر می‌کنید. بهترین کار همین است.

کرایه پولی هم هست

بعضی کتاب‌فروشی‌های دانشجویی هم هستند که کتاب نو یا دست دو را کرایه می‌دهند. البته هر شب مبلغی بابت کتاب باید بپردازید ولی در مجموع به نفع شماست. چرا که با کمی نظم و برنامه می‌توانید با مبلغی خیلی کمتر از خرید کتاب، محتوای کتاب را بخوانید، خلاصه‌برداری کنید و در امتحان موفق شوید.

چرا کتاب دست دوم؟

یکی از راه‌های اصولی کاهش هزینه‌ها استفاده از خرید دست دوم است. فرقی نمی‌کند دنبال کتاب درسی باشید یا موبایل یا چیز دیگر. اگر بتوانید نسخه‌های دست دوم را که مناسب هستند، پیدا کنید قطعا هزینه‌های بسیار کمتری پرداخت خواهید کرد. یکی از دوستانم در دوران دانشجویی این راهکار را نشانم داد. او قبل از شروع شدن ترم جدید و بعد از امتحانات به کتاب‌فروشی‌های دست دوم سر می‌زد و می‌گفت دانشجوها بعد از امتحانات کتاب‌ها را می‌آورند اینجا و کمی بگردی کتاب‌های خیلی خوبی پیدا می‌کنی. دمش گرم. حرفش درست بود.

   در مورد کتاب توصیهٔ اول این است که به کتابخانهٔ دانشگاه مراجعه کنید و اگر تیرتان به سنگ خورد به دنبال بازار کتب دست دوم باشید که همیشه در اطراف دانشگاه و سایت‌های مختلف و کانال‌های تلگرامی پیدا می‌شوند.

تهیه نسخه الکترونیک

علاوه بر راهکار خرید کتاب دست دوم، می‌توانید دنبال نسخه الکترونیکی کتاب‌های درسی و جزوه‌ها باشید. در سال‌های اخیر به خاطر بالا رفتن شدید قیمت کاغذ و چاپ کتاب، بازار کتاب‌های دیجیتالی رشد خوبی داشته و اگر بگردید به احتمال زیاد نسخه الکترونیکی کتاب یا جزوه را به رایگان یا با هزینه‌ای بسیار کمتر از نسخه چاپی پیدا خواهید کرد.

گروه کتاب تشکیل دهید

اگر یک گروه دانشجویی بسازید می‌توانید هر کدام فقط یک کتاب بخرید و با هم به اشتراک بگذارید. این روش صد در صد مشکل را حل نمی‌کند و گاهی چند نفر همزمان به یک کتاب نیاز دارند. ولی در کل راه‌حل خوبی است و هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

خودتان را لوس نکنید

شاید بگویید تجربهٔ خواندن کتاب نو خیلی متفاوت است و از این حرف‌های احساسی بزنید. واقعیت این است که کتاب‌های درسی دوران دانشجویی معمولا یکبار مصرف هستند و بعد از خواندن باید آن‌ها را کنار بگذارید. گر چه خودم دوست ندارم یک کتاب دست دوم خط‌خطی شده و کثیف بخوانم. بنابر این در این موارد ترجیح می‌دهم بیشتر بگردم و یک نسخه تمیزتر پیدا کنم.

جمع‌بندی

کنترل کردن هزینه‌های تحصیلی دیگر یک کار لوکس نیست و همه باید به آن بپردازند. بالا رفتن قیمت کتاب و جزوه هم از دردسرهای دانشجویان است که با امانت گرفتن از دوستان، تهیه نسخه الکترونیکی، خرید نسخه دست دوم، امانت گرفتن از کتابخانه یا تشکیل گروه دانشجویی و خرید مشترک کتب و جزوات می‌توانید بر این چالش غلبه کنید.

مقالات بیشتر برای شما:

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content