logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » معرفی کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت»

معرفی کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت»

رابین شارما با این عنوان جنجالی به خوبی توانست کتاب را به صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز ببرد و ۵ سال هم همانجا جا خوش کند. کتابی که به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و محتوای جذاب آن کمک می‌کند با تقویت ذهن به بهبود برنامه‌ریزی و پیگیری کارها بپردازیم. در ادامه جزئیات بیشتری از این کتاب به شما خواهم گفت.

معرفی کتاب راهبی که فرار‌ی‌اش را فروخت
معرفی کتاب راهبی که فرار‌ی‌اش را فروخت

رابین شارما کیست؟

رابین شارما (Robin Sharma) یکی از سخنرانان مطرح جهانی در حوزه رهبری و توسعه فردی است. او در ۱۹۶۵ در کانادا متولد شد و تا ۲۵ سالگی وکیل دادگستری بود. پس از آن در ۱۹۹۴ اولین کتاب خود را منتشر کرد و کتاب «راهبی که فراری اش را فروخت» در سال ۱۹۹۷ سه سال بعد از آن به عنوان دومین اثر او منتشر شد.

   از مهارت‌های مهم او در سخنرانی‌هایش میخکوب کردن حضار با ارائه مطالبی جدید و در بیانی متفاوت و شنیدنی است. او در یک نظرسنجی از بین ۲۲ هزار فعال اقتصادی به عنوان یکی از ۵ راهبر برتر جهانی شناخته شد و در رویدادهایی با حضور ریچارد برانسون، بیل کلینتون، جک ولش و شکیل اونیل شرکت داشته است.

رابین شارما
رابین شارما

او در ۲۰ سال اخیر با بسیاری از سازمان‌های بسیار مشهور جهانی از قبیل نایک، مایکروسافت، اچ پی، اوراکل و ناسا همکاری داشته است. جالب است بدانید پست‌های رابین شارما در شبکه‌های اجتماعی توسط بیش از ۶۰۰ میلیون نفر دیده می‌شود.

محتوای کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت» چیست؟

کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت» یک کتاب خودیاری است. این کتاب یک داستان است که از تجربیات شخصی رابین شارما از ترک شغل وکالت در سن ۲۵ سالگی گرفته شده است.

   موضوع کتاب با دو شخصیت به پیش می‌رود. جولیان منتل (Julian Mantle) و دوست صمیمی‌اش جان. جولیان منتل تجربه‌ای غیرعادی از روبرو شدن با مرگی زودهنگام و درمانی معجزه‌گونه را تجربه می‌کند و آن را برای دوستش جان در قالب این داستان توضیح می‌دهد. به او راهکارهایی برای بهتر زیستن و کسب تمرکز و تقویت انگیزه و اراده آموزش می‌دهد که محتوای آموزشی این رمان جذاب را تشکیل می‌دهد.

   در این کتاب می‌آموزید که چطور ممکن است فردی با شهرت بسیار بالا و ثروت افسانه‌ای دچار مشکلاتی پیچیده در زندگی شخصی خود شود و چطور می‌توان از این دردسرها دوری کرد. در واقع غلبه کردن بر خلاء عمیق درونی از آموزش‌های جذاب این کتاب است.

۵ اصل اساسی زندگی که در کتاب «راهبی که فراری‌اش را فروخت» آموزش داده می‌شود عبارتند از:

۱- شناسایی توانایی‌های فردی و استفاده از اصول اخلاقی در زندگی روزمره

۲- قدردانی از مواهب زندگی و افراد کمک‌رسان

۳- لذت بردن از حال و نعمت‌هایی که داریم

۴- تلاش برای تجربه اوج (غرق‌شدگی) در انجام یک فعالیت

۵- یافتن معنا و هدفی فراسوی نیازهای شخصی

   پیام این کتاب به حدی جذاب طراحی شده است که با این که چاپ اول این کتاب تعدادی پایین داشت، ولی به سرعت کتاب هیاهویی در صنعت نشر به پا کرد و در حال حاضر به ۷۰ زبان دنیا منتشر شده و از پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی است.

چه نقدهایی به این کتاب وارد است؟

بعضی از نکات آموزشی این کتاب با دانش پزشکی روز سازگار نیستند. گر چه پیام کلی کتاب کاملا درست توضیح داده شده ولی در جزئیاتی مثل نیاز بدن به مقدار خواب کافی دقت کافی نشده است و تنها توصیه شده سعی کنید کیفیت خواب خوبی داشته باشید. ولی دانش پزشکی روز به ما نشان می‌دهد که کمیت خواب هم مهم است و یک خواب پیوسته ۵ ساعته از نیازهای روزانه هر انسانی است و حجم کلی خواب در افراد مختلف متفاوت است.

از طرفی مطالبی از عرفان بودایی مثل تناسخ در این کتاب آورده شده که با پیام اصلی کتاب چندان نسبتی ندارد و بیشتر مطالبی تزئینی برای جذاب کردن محتوا برای خواننده به نظر می‌رسند.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

این کتاب در قالب داستانی شیرین خیلی راحت به ذهن نفوذ می‌کند و درس‌های عملیاتی خوبی برای تقویت روحیه، ارتباط گرفتن با دنیای درون، تقویت ناخودآگاه و غیره را به ما آموزش می‌دهد. آموزش‌های این کتاب همگی دارای تمرین‌های عملیاتی پیشنهادی هستند و می‌توانند به خوبی به عنوان یک کتاب خودیاری موفق عمل کنند.

   خواندن این کتاب به ما کمک می‌کند که زمان باکیفیت زندگی خود را به شدت افزایش دهیم. اصولی که در کتاب یک به یک مطرح می‌شوند همگی زیربنای محکمی برای رشد و موفقیت در آینده بنا می‌کنند. این اصول از سویی معنا و هدف زندگی ما را تقویت می‌کنند و از سویی روش و انگیزه رسیدن ما به اهداف را به بهترین شکل آموزش می‌دهند.

   شاید جالب باشد بدانید محتوای بسیاری از دوره‌های موفقیت که امروزه تدریس می‌شود از این کتاب گرفته شده است.

سخن آخر

خواندن این کتاب تقریبا ۲۰۰ صفحه‌ای چندان مشکل نیست. زیرا محتوایی روان و جذاب دارد و مطمئن باشید در کمتر از یک هفته آن را تمام خواهید کرد. مطالعه این کتاب را به همه کسانی که در ابتدای مسیر تحصیلات دانشگاهی هستند یا قصد ورود به بازار کار دارند، توصیه می‌کنم.

   این کتاب با ترجمه‌های متعددی در بازار نشر کتب فارسی‌زبان موجود است و البته توصیه می‌کنم نسخه زبان اصلی آن را بخوانید و لذت ببرید.

مقالات بیشتر برای شما:

شوخی با استاد

شوخی با استاد

شما هم با سر کار گذاشتن استاد حال می‌کنید؟ در این که همه به شوخی و طنز با استاد علاقه دارند شکی نیست. به خصوص اگر استادی باشد که اصطلاحا ضد حال است و با بی‌سوادیش دانشجو را رنج می‌دهد.

ادامه مطلب »
شاخص مقایسه

مقایسه ایران با خارج

یکی از مقایسه‌های دائمی که در ذهن دانشجویان مطرح می‌شود، مقایسه کیفیت دانشگاه‌های داخل و خارج است. بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند بهترین دانشگاه‌های دنیا در خارج از کشور قرار دارند و اساتید آنها خیلی بهترند و همه چیز کیفیتی عالی و مثال‌زدنی دارد.

ادامه مطلب »
تصویرشاخص

الگوی مناسب

با انتخاب الگوی مناسب در زمینه‌های گوناگون می‌توانید به خوبی رشد کنید. الگو گرفتن از افراد موفق در هر زمینه می‌تواند مسیر تعالی را برای ما بهتر ترسیم کند. مهم این است که به الگو وابسته نباشید و اگر به حد کافی رشد کردید به راحتی آن را تغییر دهید و الگوی حرفه‌ای‌تری را جایگزین آن کنید.

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content