logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » معضل ترم اولی بودن

معضل ترم اولی بودن

ترم اولی بودن یا حتی سال اولی بودن در دانشگاه‌های ایران دردسرهای بسیاری دارد. سال بالایی‌ها این عزیزان را مورد عنایت ویژه قرار می‌دهند، پرسنل دانشگاه خیلی تحویل‌شان نمی‌گیرند و راه‌وچاه را تا یاد بگیرند، چند ترم باید مهمان دانشگاه باشند. در این مقاله به اختصار توصیه‌های مهم برای شروع دانشگاه را توضیح داده‌ام. امیدوارم لذت ببرید.

دانشجوی ترم اولی
دانشجوی ترم اولی

اسامی ناآشنا

یکی از معمول‌ترین بلاهای کثیفی که سر دانشجوهای نوورود می‌آید، مخاطب قرار گرفتن با اسامی مسخره از قبیل ترمک و ترمولک و اندک‌ترم و چس‌ترم و از این دست خزعبلات است. انگار کسی که تازه آمده سهمیهٔ تحقیر شدن دارد و تا نگیرد نباید بگذاریم از دست‌مان در برود. فرهنگی زشت و سخیف که گاهی ترم پایینی‌ها هم با آن همراهی می‌کنند و با شوخی و خنده سعی می‌کنند کمتر درگیرش شوند.

   شاید بهترین روش برخورد با این رویه، اهمیت ندادن به آن باشد. گر چه توصیه می‌کنم خیلی هم بی‌خیالی طی نکنید و اعتراض کنید. گر چه نمی‌توانید با چند اعتراض فرهنگ غلط را عوض کنید ولی اگر به جای سروصدا کردن اصولی و منطقی نقد کنید تا حدی جلوی این کارها را می‌گیرید.

برخوردهای سرد

یکی از چیزهایی که شخصا خیلی بدم می‌آید برخوردهای سرد اداری است. در ابتدای ورود به دانشگاه طبیعی است که مسیرها را بلد نباشید، مسئولین را نشناسید و روال کارها را درست ندانید. ولی این که یک مأمور حراست دم در طوری برخورد می‌کند که انگار قاضی‌القضات است و شما رعیت اصلا درست نیست. شبیه همین برخوردها از کادر امور اداری و کارشناسان آموزش هم دیده می‌شود. متأسفانه این عادتی جاری در محیط‌های اداری است و با کمی وقت گذاشتن باید با این افراد آشنا شوید و کم‌کم ارتباطات اجتماعی بهتری برقرار کنید.

آداب فرهنگی جاافتاده

طبیعی است در هر دانشگاهی خرده‌فرهنگ‌هایی در بین دانشجویان و کارکنان شکل گرفته و در گذر زمان جاافتاده است. ممکن است این خرده‌فرهنگ‌ها حتی توهین‌آمیز باشند و مثلا به برخی اقوام با کنایه و طعنه اشاره کنند. متأسفانه گاهی این فرهنگ‌ها بسیار غیراخلاقی و حتی غیرقانونی هستند ولی وقتی گروهی با هم همکاری کنند، آن را عملی می‌کنند. باز هم مراقب باشید در این دام نیفتید. از رفتارهای غیراصولی پرهیز کنید و سعی نکنید همرنگ جماعت باشید و با عافیت‌طلبی دانشگاه را طی کنید. بعدها به خاطر استقلالی که به دست آوردید از من تشکر خواهید کرد.

   اگر تعجب نمی‌کنید یکی از آداب فرهنگی جاافتاده در بین دانشجوهای شهرستانی، مرتبا سر زدن به وطن است و آخر هفته‌ها ساک به دست می‌روند شهرستان. یک اشتباه بزرگ که زمان بزرگی را در دوران کارشناسی به هدر می‌دهد و علاوه بر خستگی و هدر دادن پول، انرژی این دانشجویان برای درس خواندن را از بین می‌برد. پس هوشمند باشید و هر چه دیگران انجام می‌دهند را شما تکرار نکنید.

۲۰ واحد زورکی

توصیه کلی من این است که اگر بیشتر از ۱۵ واحد درس برمی‌دارید فکر برنامه‌ریزی منسجم و حفظ انضباط مطالعه در طی ترم را بکنید. ولی بعضی دانشگاه‌ها ۲۰ واحد را به زور به خورد ترم‌اولی‌ها می‌دهند و می‌گویند اگر نگذرانید در چارت درسی به مشکل می‌خورید. خب اگر چاره‌ای جز پذیرش این زور ندارید، با نظم و انضباط پیش بروید و از کارهای حاشیه‌ای دوری کنید تا به درس‌ها برسید و شب‌های امتحان دلخراشی نداشته باشید. نگذارید امتحانات فرا برسند و بعد به فکر خواندن باشید که پشیمان خواهید شد.

دوری از متقلبین

تقلب یکی از رفتارهای ضدفرهنگی است که در خیلی از دانشگاه‌ها به روالی طبیعی تبدیل شده و برای آن جوک می‌سازند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. کسی هم حساسیت به خرج نمی‌دهد و انگار نه انگار که غیراخلاقی و غیرقانونی است. از این مسیر دوری کنید. ممکن است یک سری دوستان منفعت‌طلب را به این علت از دست بدهید. ولی باز هم سالم ماندن در این دنیای کثیف، بهتر است. شخصا به خاطر تقلب نکردن در دوران تحصیل همیشه به خودم آفرین می‌گویم و پیش وجدانم سربلند هستم. حس خیلی خوبی است که کسی نمی‌تواند از شما بگیرد.

   نکتهٔ دیگر در این زمینه این است که کسی که با تقلب درس بخواند عملا چیزی بلد نیست و فقط دارد پله‌های رسیدن به درب خرجی دانشگاه را طی می‌کند. خب بعدش چه؟ قرار نیست چیزی بدانید و بتوانید کاری از پیش ببرید؟ اگر مدرک دانشگاهی را نمی‌خواهید استفاده کنید، خب در حال ضرر کردن هستید. زیرا برای کاری که به آن امیدی ندارید دارید چند سال از بهترین سال‌های عمر را تلف می‌کنید. پس اگر با هدف آمده‌اید، برایش بجنگید و با تقلب به جای تلاش کردن عمر را هدر ندهید.

اصلاح سبک زندگی

معمولا دانشجوها شب دیر‌می‌خوابند و صبح دیر بلند می‌شوند و سرشان توی گوشی است و تمرکز کمی دارند و خیلی چیزهای دیگر. حالا وقت تغییر دادن زمین بازی است. اگر قرار باشد با همین روال پیش بروید و همان یک ذره نظم و ترتیبی که قبل از کنکور به دست آورده بودید را از دست بدهید که قافیه را بدجوری باخته‌اید. به عنوان کسی که سال‌ها است در زمینهٔ سبک زندگی دانشجویی آموزش داده‌ام به شما توصیه می‌کنم استانداردهای بالایی برای سبک زندگی دانشجویی خود در نظر بگیرید و به سمت آن‌ها حرکت کنید. توجه نکنید که دیگران این روش‌ها را قبول ندارند یا حتی مسخره می‌کنند. راه خودتان را بروید و دستاوردهای خود را کسب کنید.

خوابگاه یا خانه دانشجویی

اگر دانشجوی شهرستانی باشید یکی از سخت‌ترین موقعیت‌های زندگی دانشجویی سر کردن با دیگر دانشجویان در محیط‌های اشتراکی است. فرقی نمی‌کند خوابگاهی باشید یا خانه دانشجویی اجاره کنید. در هر دو حال دوستان دانشجو شما را بیکار نمی‌گذارند و باید یاد بگیرید حق خود را از جامعه بگیرید. اگر خیلی درون‌گرا و به اصطلاح مرسوم توسری‌خور باشید که واویلاست. خاطرم هست یکی از دوستان دانشجویی برادرم بعد از فارغ‌التحصیلی هی از شهرستان می‌آمد تهران و به بهانهٔ سر زدن به دوستان می‌آمد چند روز شام و نهار می‌ماند و خرجی هم نمی‌کرد و می‌رفت و آخرش با دعوا بیرونش کردند. عبرت بگیرید و با آدم‌های حسابی همراه بشوید و کلاس رزمی و دفاع شخصی هم بروید.

اول ترم راه نرو

از بدترین کارهایی که زود در دانشگاه به آن عادت می‌کنیم، ول گشتن ابتدای ترم و درس خواندن از میان‌ترم به بعد است. توصیه‌ای که تا حذف و اضافه اگر نخوانیم مهم نیست را باور نکنید. خودتان درس بخوانید و دنبال این نباشید که استاد چه سرفصلی را برای شما در نظر گرفته است. این طوری با کوله‌باری از دانش از دانشگاه خارج می‌شوید.

   این کار مزیت دیگری هم دارد. اساتید به سرعت دانشجویان علاقمند و کوشا را شناسایی و به دیگران معرفی می کنند. گاهی ممکن است خیلی زودتر از آن که فکر می‌کنید بتوانید با حرفه‌ای‌ها آشنا شوید و ارتباطات کاری برقرار کنید که در آینده به شدت به کارتان خواهد آمد.

همه‌جا عضو نشو

از اشتباهات رایج ترم‌اولی‌های پرانگیزه عضو شدن در کلی گروه و نشریه و انجمن و فعالیت خیرخواهانهٔ دانشجویی است. طوری که به سرعت متوجه می‌شوند دیگر وقتی برای درس خواندن باقی نمانده است. یک اشتباه دیگر که می‌تواند کیفیت تحصیل شما را به شدت کاهش دهد. کافی است در یکی یا دو گروه عضو شوید و بعد از کسب تجربهٔ کافی خارج شوید. بهتر است تبدیل به نیروی کار رایگان دانشگاه نشوید و مراقب مهارت‌های نرم و سخت لازم برای آینده باشید. بدون این مهارت‌ها در جامعه به مشکل برخورد خواهید کرد و در طی دوران دانشگاه خوب است آن‌ها را یاد بگیرید.

غذا و ورزش

خیلی از ترم‌اولی‌ها بعد از گرفتار شدن در دام کنکور تغذیهٔ سالم و ورزش را رها کرده‌اند و در دوران دانشجویی هم به همین منوال ادامه می‌دهند. یک خطای راهبردی که در درازمدت بسیار پشیمانی به‌بارخواهدآورد. زیرا تغذیه در دوران دانشجویی یکی از گمشده‌های دانشجویان ایرانی است و با کیفیت بد غذای سلف و خوردن فست‌فود زیاد معمولا همهٔ دانشجوها سوءتغذیه و سوءهاضمه دارند. حالا ورزش نکردن را هم که اضافه کنید اوضاع بسیار بدتر هم می‌شود.

   پس یکم آشپزی یاد بگیرید و غذاهای ساده و سالم بپزید. هر روز ورزش کنید و به دو جلسه باشگاه رفتن در طی هفته اکتفا نکنید. در مورد ورزش توصیه خاصی ندارم ولی فهرست چند دستور غذایی ساده را در بخش آشپزی دانشجویی در مقالات می‌توانید پیدا کنید.

جمع‌بندی

ترم‌اولی بودن ساده نیست. چالش‌های بسیاری دارد ولی با رفتار حرفه‌ای و کمی برنامه‌ریزی می‌توانید بر این چالش‌ها غلبه کنید. سعی کنید تابع جمع نباشید و منفعت خود را در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید به خوبی دانشگاه را با شروعی خوب استارت بزنید و تا آخر با همین فرمان با موفقیت پیش بروید. موفق باشید!

آخرین مقالات:

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content