logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » معرفی کتاب: چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟

معرفی کتاب: چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟

اسپنسر جانسون در سال ۱۹۹۸ با انتشار این کتاب به نقطه عطفی در زندگی نویسندگی خود رسید. زیرا کتاب در فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و به یک داستان تخیلی الهام‌بخش برای کسب‌وکارها تبدیل شد. این کتاب تقریبا ۵ سال در فهرست پرفروش‌ها باقی ماند. این کتاب تا سال ۲۰۱۸ میلادی تقریبا ۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و به ۳۷ زبان ترجمه شد. این کتاب خواننده را در مسیر تغییر، هماهنگی سریع با محیط و لذت بردن از عوض شدن شرایط و آماده بودن برای چالش‌های پیش رو و تکرار این فرآیندها تشویق می‌کند. در ادامه این کتاب جذاب را به شما معرفی می‌کنم.

چه کسی پنیر مرا جابجا کرد
چه کسی پنیر مرا جابجا کرد

داستان موش و پنیر

دو شخصیت اساسی این داستان دو موش هستند. این موش‌ها ضمن این که نیاز به پنیر دارند در یک فضای استعاری زندگی می‌کنند که پیدا کردن پنیر آسان نیست. آن‌ها باید مرتبا به دنبال پنیر باشند تا بتوانند زنده بمانند. مشکل از آنجا شروع می‌شود که یک پنیر بزرگ پیدا می‌کنند. پنیری که به نظر می‌رسد تا آخر عمر کافی است و برای هر روز دنبال پنیر گشتن با هم به اختلاف نظر می‌رسند. دو آدمک هم در این داستان حضور دارند و آن‌ها هم به دنبال منابعی برای خوردن می‌گردند. داستان زندگی این چهار شخصیت در یک ماز به زیبایی تمام به تصویر کشیده شده و خواننده را به راحتی تا انتهای کتاب با خود همراه می‌کند.

   بقیهٔ داستان در قالب این فضای تخیلی به زیبایی به خواننده نشان می‌دهد که چطور باید با سرمایه‌های خود رفتار کند، چطور نباید به دارایی‌های فعلی اعتماد کند و چرا باید هر روز منتظر خبرهای بد باشد. کتاب با زبان داستان به زیبایی به ما آموزش می‌دهد چطور باید برای آیندهٔ پیش رو آماده باشیم و روشی برای زندگی معرفی می‌کند که می‌تواند الهام‌بخش همگی ما از دانشجو تا کارآفرین و از کارمند تا بازنشسته باشد.

   در واقع پنیر در این کتاب استعاره‌ای است از نیازها یا خواسته‌های انسانی: پول، شهرت، مدرک تحصیلی، قدرت بدنی و غیره. ماز نیز استعاره‌ای از دنیای پیرامون ما است که دائما در آن حوادث جدیدی رخ می‌دهد و ما را غافلگیر می‌کند.

موش‌ها در جستجوی پنیر

اسپنسر جانسون کیست؟

پاتریک اسپنسر جانسون (۱۹۳۸ – ۲۰۱۷) یک پزشک و نویسنده آمریکایی بود. شهرت او به خاطر مجموعه کتاب‌های کودکان با عنوان ValueTales و کتاب «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» است. آثار قلمی او بسیارند و حداقل ۳۶ مورد از آن را در فهرست‌ها پیدا کردم ولی بیشتر به خاطر این کتاب شناخته می‌شود. اسپنسر جانسون به عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین نویسندگان تاریخ شناخته می‌شود. او با همراهی کنت بلانچارد کتاب پرفروش «مدیر یک دقیقه‌ای» را نیز نوشته است. متاسفانه در مورد شخصیت او مطلب زیادی منتشر نشده است و بیشتر با عنوان نویسنده کتاب‌های پرفروش از او یاد شده است. او در سال ۲۰۱۷ در سن ۷۳ سالگی در اثر سرطان درگذشت.

اسپنسر جانسون
اسپنسر جانسون

چرا این کتاب را باید بخوانید؟

   این کتاب به روشنی با بیان تمثیلی به ما نشان می‌دهد چطور باید با رفتارهای روزمره در برابر حوادث آینده خود را بیمه کنیم. سبک زندگی که این کتاب آموزش می‌دهد برای دانشجویان بسیار مناسب است. روشی است که به ما می‌گوید چطور رفتارهای تکراری در طی زمان را به نحوی بچینیم که وقتی با ناپدید شدن امکانات و چالش‌های جدی روبرو شدیم، آماده باشیم. شاید شما هم فکر کنید این مطالب را می‌دانید. اما با خواندن این کتاب خواهید فهمید که عملا در بسیاری موارد به این توصیه‌ها عمل نکرده‌اید.

   محتوای این کتاب بر اساس داستان نوشته شده و مطالعه آن جذاب و راحت است. بیان نویسنده کار را دلنشین کرده و بدون نیاز به تلاش خاصی می‌توانید به سرعت مطالب را بخوانید و پیش بروید.

   یک نکتهٔ مهم این است که این کتاب خیلی کم حجم است. کمتر از ۵۰ صفحه است و به راحتی چند ساعت وقت بگذارید خوانده می‌شود.

جمع‌بندی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد؟» این است که نکات مهمی در زندگی را با زبان ساده و شیرین به ما آموزش می‌دهد. تفاوتی ندارد تازه کتاب خواندن را شروع کرده‌اید یا یک کتاب‌خوان حرفه‌ای هستید. این کتاب می‌تواند نکات جذابی را به شما آموزش دهد. این کتاب با ترجمه‌های متعددی در بازار نشر فارسی هم در دسترس است و می‌توانید نسخه الکترونیکی آن را نیز به راحتی پیدا کنید.

مقالات بیشتر برای شما:

مصرف کافئین دانشجویان

کافئین یک سم متداول

مصرف کافئین یعنی نوشیدن چای و قهوه یا خوردن شکلات و انرژی‌زا با این که حس خوشی ایجاد می‌کند خالی از عوارض نیست و مصرف آن در درازمدت می‌تواند دردسرهایی برای سلامتی شما ایجاد کند.

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content