logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » رازهای فاش نکردن ایده‌های خوب

رازهای فاش نکردن ایده‌های خوب

ایده‌های خوبی دارید که دوست دارید دنبال کنید؟ آیا از رمز و رازهای فاش کردن ایده‌های خوب آگاهید؟ امروزه بسیاری از دانشجویان در ذهن خود ایده‌های تازه‌ای دارند که علاقه دارند به آنها بپردازند. این ایده‌ها گاهی بسیار ناب و عالی هستند اما اگر ندانید رازهای افشای ایده‌های خوب چیست، به زودی از دستتان در می‌روند

    ایده‌های خوب سیال و فرار هستند و اگر دقت نکنید به زودی شاهد این خواهید بود که دیگران ایده شما را به کار خواهند گرفت بدون آن که دستتان به جایی بند باشد! بارها دیده شده که یک دانشجو از این مشکل شکایت دارد که دوستانش، استادش یا یک شرکت معروف ایده‌هایش را دزدیده‌اند! متاسفانه در دنیای امروز این دزدها خیلی زیاد هستند!

 

ارزش ایدهٔ خام

بسیاری فکر می‌کنند ایده خام ارزشی ندارد و آن را ایده‌های کامل و پخته مثل طرح اختراع، طرح کسب و کار و غیره مقایسه می‌کنند! ما با این طرز تفکر کاملا مخالفیم! هر ایده پخته و سازمان یافته زمانی یک ایده خام و ساده بوده است! همیشه کسانی هستند که ایده‌های خام شما نیز برایشان جذاب است! زیرا آنها به امکانات ساخت آن دسترسی دارند! پس کافی است ایده خام را بشنوند! دیگر کارتان تمام است!

   در واقع لازم است خیلی محتاط باشید و اگر عادت دارید دهانتان را باز کنید و هر چه در ذهن دارید بیرون بریزید، پیشنهاد می‌کنیم به طور جدی روی این اخلاقتان کار کنید! مثلا افکارتان را بنویسید یا به صورت پیام صوتی در موبایتان ذخیره کنید تا از شدت فوران ایده نترکید!

   اما دقت کنید ایده خام اگر به طور تخصصی ارزیابی نشود ممکن است شما را به بیراهه ببرد. بسیاری از افراد سال‌ها بدنبال یک ایده غلط زندگی و سرمایه خود را به هدر دادند و سال‌ها از کار خود پشیمان بودند! در حقیقت تفاوت ایده خوب و بد گاهی بسیار مبهم است و بدون تحقیق کافی نمی‌توانید مطمئن شوید.

 

رازهای فاش نکردن ایده‌های خوب

حال وقت آن است که مطلب اصلی را آموزش دهیم. ایده‌های خوب بسیار ارزشمند هستند و لازم است نکات مهمی را در رابطه با فاش کردن آنها برای دیگران رعایت کنید:

  •  اگر ایده شما قابل ثبت است مثلا به اختراع، مقاله، کتاب، پایان‌نامه یا هر چیز دیگر قابل ثبت است، ابتدا مراحل ثبت را تکمیل کنید و سپس آن را تبلیغ کنید. بارها افراد صاحب ایده در پرونده‌های جنجالی درگیر شده‌اند که سارقین ایده قبل از آنها ایده را ثبت کرده‌اند!
  • در اداره ثبت اختراع نیز مراقب باشید. سارقان ایده حتی اینجا هم حضور دارند! اگر اولین بارتان است حتما مشورت‌های لازم را از قبل انجام دهید!
  • از مصاحبه با مجلات در این مرحله به طور جدی خودداری کنید.
  • تا مراحل ثبت تمام نشده به طور جدی جلوی خودتان را بگیرید و صبور باشید!
  • اگر ایده شما مراحل اولیه را طی می‌کند و در حال تحقیق هستید:
  • با کسانی که همان پروژه یا مشابه آن را کار می‌کنند، با احتیاط برخورد کنید. مراقب باشید ایده شما را متوجه نشوند. برای مثال سوال‌‌های پرت بپرسید تا اصل ایده لو نرود.
  • در برابر وسوسه‌ها مقاومت کنید. معمولا در این مرحله افرادی با پیشنهاد همکاری، سرمایه‌گذاری، مشارکت در چاپ مقاله و غیره سعی دارند ایده شما را به دقت و مو به مو متوجه شوند. همیشه جملات آماده برای منحرف کردن ذهن این افراد داشته باشید و اجازه ندهید اصل ایده لو برود!
  • در برابر متخصصین حرفه‌ای بسیار مراقب باشید. آنها به سادگی با شنیدن چند جمله ساده کل ایده را متوجه خواهند شد!
  • در جمع‌های دوستانه نیز مراقب باشید. صمیمیت با دوستان بسیاری جاها منجر به افشای ایده‌های مهمی می‌شود.
  • اگر ایده شما در مرحله ساخت است و به دنبال هم‌تیمی خوب هستید:
  • حتما قراردادی با اعضای تیم منعقد کنید که ایده متعلق به شماست و فواید آن به شما می‌رسد. برای مثال ثبت اختراع به نام شما خواهد بود. خجالت نکشید! جدی بودن در ابتدا، کار شما را در مراحل بعدی آسان‌تر می‌کند.
  • اگر ایده مشترک است، سهم هر کس در ایده را مشخص کنید. این سهم می‌تواند درصد ثبت اختراع، این که نویسنده چندم مقاله باشد و یا درصد سود مالی بدست آمده باشد.
  • به عنوان یک نکته فرعی: هر چه می‌توانید با دقت بیشتری نکات حرفه‌ای را در قراردادهای همکاری بگنجانید. مشورت با یک متخصص برای شروع بسیار مهم است.
  • مراقب جستجوهای اینترنتی و تالارهای گفتگو باشید
  • بسیاری از افراد ناخواسته ایده‌های خود را در سایت‌‌های اینترنتی فاش می‌کنند!
  • وبلاگ شخصی نیز از جاهایی است که بسیار مستعد افشای ایده‌های خوب است!
  • مشارکت در مباحث و اصرار در پرسش و پاسخ در تالارهای گفتگو نیز می‌تواند منجر به افشای ایده‌‌های شما شود

و در نهایت یک توصیه متفاوت به شما می‌کنیم. اگر ایده خوبی دارید و قصد استفاده از آن را ندارید و احساس می‌کنید به دیگران کمک می‌کند، آزادانه آن را همه جا افشا کنید! بگذارید به گوش متخصصین و صاحبان کسب و کار و رسانه‌ها برسد. شاید شما هم سهمی در پیشرفت و توسعه جهانی داشته باشید. موفق باشید!

ایدهٔ خوب
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content