logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » لپتاپ دانشجویی یا گوشی؟

لپتاپ دانشجویی یا گوشی؟

یکی از سوالات تکراری دانشجویان در مورد خریدن لپتاپ دانشجویی یا گوشی است؟ خب اگر بتوانید هر دو را بخرید که بد نیست ولی معمولا هزینه کردن برای یک گزینه بهتر با امکانات بیشتر به بهای کمتر هزینه کردن برای دیگری تمام می‌شود که انتخاب آسانی نیست. در این مقاله نکات مهمی برای تصمیم‌گیری تخصصی‌تر در این زمینه برای شما آورده‌ام که امیدوارم لذت ببرید.

انتخاب بین لپتاپ و گوشی

نو نخرید

یکی از اشتباهات رایج در خرید گوشی یا لپتاپ توسط دانشجوها تلاش برای خریدن نسخه برند و نو است. اشتباهی که عملا با نیازهای کم دانشجویی سازگار نیست و هزینه بالاتری به خانواده تحمیل می‌کند. زیرا معمولا دانشجوها در دوران تحصیل به ویژه سال‌های اول دوران دانشجویی برنامه‌های سنگینی برای اجرا ندارند و عملا خریدن یک سیستم نو تنها به کهنه کردن آن، کاهش قیمت آن و کم آوردن آن در برابر توسعه‌های نرم‌افزاری جدید ختم می‌شود. در نتیجه مجبور خواهید شد قبل از آن که از امکانات آن استفاده درستی کرده باشید، آن را بفروشید و دنبال یک سیستم جدید بروید.

   واقعیت عملیاتی این است که یک لپتاپ دست دو تمیز یا یک گوشی دست دو تمیز کاملا کار دانشجو را راه‌می‌اندازد و اگر چشم‌ و هم‌چشمی را کنار بگذاریم و کلاس الکی نگذاریم، به راحتی می‌توانیم با هزینه‌ای بسیار معقول‌تر خرید کنیم.

سیستم سنگین فقط برای بازیه

یکی از خطاهای خریداران ایرانی تلاش برای خریدن بهترین نسخه از هر چیزی است. این را اولین بار در کلاس‌های بازاریابی یاد گرفتم. یعنی ایرانی جماعت اگر پول داشته باشد حتما سعی می‌کند بهترین را بخرد و تلاش نمی‌کند با تحقیق بیشتر، نسخه‌ای که مناسب اوست و ارزان‌تر است را تهیه کند.

   معمولا وقتی یک دانشجوی سال اولی در کنکور قبول می‌شود و وارد دانشگاه می‌شود، یک جو حمایتی در خانواده شکل می‌گیرد که او را مجهز به دانشگاه بفرستند. طبیعی است که یکی از این گزینه‌ها خرید گوشی جدید و لپتاپ نو باشد. اما این خطا مثل این است که به شخصی که تازه گواهینامه گرفته یک ماشین مدل جدید بدهیم. مشخص است که چه بلاهایی سر آن ماشین خواهد آمد. این قاعده در مورد خرید لپتاپ و گوشی هم درست است.

   در واقع دانشجویان در سال‌های اول تحصیل معمولا بیشتر به مرورگر اینترنتی و ابزارهایی مثل مایکروسافت ورد و مایکروسافت پاورپوینت نیاز دارند که با یک سیستم معمولی کاملا کار می‌کند. پس مراقب باشید پول را دور نریزید زیرا از لحظه‌ای که لپتاپ یا گوشی نو را استفاده کنید، کلی از قیمت آن کم می‌شود و چند سال بعد که مجبور شدید بفروشید، باز هم ضرر خواهید کرد.

   دوستی داشتم که برنامه‌نویسی سیستم‌عامل انجام می‌داد و در این زمینه در حال متخصص شدن بود. ولی سیستم کهنه‌ای در خانه داشت که خیلی قدیمی بود و دستورات را به کندی اجرا می‌کرد. ولی او با همان سیستم یاد گرفت و رشد کرد و توانست به خوبی یاد بگیرد و در موسسات بزرگی استخدام شود. پس کندی سیستم را بهانه نکنید که منطقی نیست. مگر این که قصد گیمر شدن داشته باشید که در این صورت دیگر لازم نیست حتما بروید دانشگاه و وقت خودتان و بقیه را بگیرید.

لپتاپ قوی‌تر یا گوشی قوی‌تر؟

معمولا اگر اقتصادی فکر کنیم بهتر است روی یک گزینه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم. در شرایط امروز به نظر من برای دانشجوهای سال اولی گوشی بهتر مناسب‌تر است ولی برای سال‌های بعدی لپتاپ بهتر می‌تواند منطقی‌تر باشد.

   زیرا در ترم‌های اول نرم‌افزارهای تخصصی هر رشته توسط دانشجویان به کار گرفته نمی‌شود و پردازش سنگینی مورد نیاز نیست. ولی در ترم‌های بالاتر این نیاز ایجاد می‌شود. از طرفی گوشی خوب در ترم‌های اول می‌تواند دسترسی به اپلیکیشن‌های بسیاری را فراهم کند و گزینه مناسبی است.

   اما اگر بودجه شما محدود است و احتمال می‌دهید آنچه امروز می‌خرید را باید تا ترم آخر نگهدارید، بهتر است روی امکانات سخت‌افزاری بهتری برای لپتاپ هزینه کنید و یک گوشی نسبتا معمولی با امکانات حداقلی کافی تهیه کنید.

استوک صنعتی گزینه‌های خوبی دارد

اگر به بازار لپتاپ دست دو سر زده باشید، متوجه خواهید شد که یک رده از لپتاپ‌های عرضه شده استوک صنعتی هستند. این لپتاپ‌ها برای کارهای صنعتی و در شرایط سخت تولید شده‌اند و در نتیجه گزینه مقاومی در برابر آسیب و ضربه هستند. در کل لپتاپ به علت قابل حمل بودن همیشه در معرض آسیب‌هایی مثل لگد خوردن در کیف، افتادن از دست، کثیف شدن و غیره است و یک گزینه استوک صنعتی می‌تواند مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های فیزیکی نشان دهد و مدتی طولانی‌تر برای شما کار کند. این نوع لپتاپ‌ها از آنجا که برای محیط سخت ساخته شده‌اند، اگر دست دوم باشند هم معمولا مثل نو عمل می‌کنند و گزینه‌های موفقی برای دوران دانشجویی هستند.

فکر تعویض آینده را بکنید

همان‌طور که هر چند سال (به طور متوسط  ۵ سال) باید گوشی خود را عوض کنید، در مورد لپتاپ هم معمولا همین قاعده برقرار است. زیرا نرم‌افزارهای جدید به سخت‌افزارهای قوی‌تر نیاز دارند و به تدریج نسخه‌های قدیمی از دور خارج می‌شوند.

   این یک اتفاق عادی در دنیای فناوری است. برای مثال در زمان نوشتن این مقاله متوجه شدم مایکروسافت به زودی پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را کنار می‌گذارد و تنها برای ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی خواهد داشت. در نتیجه اگر در ابتدای دوران دانشجویی یک لپتاپ خوب هم بخرید باز هم چند سال بعد مجبور خواهید شد آن را عوض کنید. این صنعت رشد بالایی دارد و مثل صنعت خودرو نیست که بتوانید یک ماشین‌ را چند دهه سوار شوید. پس در هنگام خرید بالاترین هزینه ممکن را که در توان دارید نباید خرج کنید و آینده‌نگر باشید.

کیس هم گزینه خوبی است

با این که مهم‌ترین مزیت لپتاپ یعنی قابل حمل بودن، یک گزینهٔ کاربردی است، ولی مجبور نیستید حتما یک لپتاپ تهیه کنید. به ویژه اگر رشته درسی شما نیاز خاصی به جابجا شدن و ارائه مطلب زیاد در جاهای مختلف ندارد، داشتن یک سیستم خانگی یا کیس می‌تواند هزینه‌های شما را کمتر کند و در ارتقاهای آینده نیز دست شما را بیشتر از لپتاپ باز می‌گذارد. زیرا معمولا لپتاپ به شکل خاصی بسته‌بندی شده و امکان ارتقاء زیادی در آن وجود ندارد.

   از طرفی لپتاپ به علت جابجا شدن زیاد معمولا با مشکل خراب شدن کابل شارژر یا ضعیف شدن باتری روبرو است و هزینه‌های بالاتری نسبت به کیس دارد. تعمیرات آن هم از کیس گران‌تر تمام می‌شود.

کیس رایانه شخصی

اگر تخصص ندارید مشورت کنید

نکتهٔ آخری که در این زمینه باید توصیه کنم، عجله نکردن است. با ویژه اگر در زمینه سخت‌افزار تخصص ندارید، عجله نکنید و با متخصصین مشورت کنید. سعی کنید آن‌ها را توجیه کنید که قصد ندارید بازی کنید و پول زیادی بابت سخت‌افزارهای قدرتمند بپردازید. بلکه نیازهای واقعی و عملیاتی را مطرح کنید تا متخصص هم مشاوره منطقی به شما ارائه کند.

   یکی از خطاهای تکرارشونده‌ای که در این زمینه مشاهده کرده‌ام، تمایلی سیری‌ناپذیر به خرید بهترین گزینه است. معمولا اگر طرف مشورت شما هم فروشنده باشد ممکن است به راحتی گزینه‌های جذاب دیگری پیش روی شما قرار دهد و سعی کند شما را توجیه کند تا کمی بیشتر هزینه کنید و سخت‌افزارهای بهتری تهیه کنید. ولی این یک دام است که باید مراقب آن باشید.

   پس مراقب باشید که در دام فروشندگان نیفتید. یک راه خوب برای مطمئن شدن از کیفیت خرید این است که در گروه‌های تخصصی عضو شوید و از کسانی که در این زمینه تخصص دارند راهنمایی بگیرید. آنجا کسی از شما پول دریافت نمی‌کند و احتمال این که راهنمایی مناسبی شوید و از اشتباهات مهلک دوری کنید زیاد است.

سخن پایانی

یک واقعیت مهم را نباید نادیده بگیرید که می‌گوید امکانات بیشتر به معنی پیشرفت نیست. هر چقدر هم سیستم قدرتمندی بخرید ولی با آن کار مفیدی انجام ندهید (مثلا بنشینید بازی کنید و فیلم تماشا کنید) عملا به هیچ دستاورد خاصی نخواهید رسید. منطقی این است که یک سیستم در حد نیازهای دانشجویی تهیه کنید و تا سال‌های آخر دانشگاه با همان بسازید.

   اگر در سال‌های دانشجویی موفق شدید از طریق فریلنسینگ از سیستم پول دربیاورید، می‌توانید با آرامش خیال خودتان پول جمع کنید و به ارتقاء یا تعویض لپتاپ یا گوشی فکر کنید. این روش از شما فردی خودساخته می‌سازد و از جوگیری و هیجان خرید سخت‌افزارهای قدرتمندی که نمی‌دانید با آن چه کار باید بکنید، جلوگیری می‌کند.

مقالات بیشتر برای شما:

شاخص 1

منفی‌بافی

ضرورت دارد به جای اندیشه‌های منفی و تکرار آن به حدی که باور کنیم درست است، از مشاوره و راهنمایی متخصصین استفاده کنیم و توانایی‌های خود را ارتقا دهیم تا آینده بهتری داشته باشیم.

ادامه مطلب »
خوابگاه

خوابگاه یا خانه دانشجویی؟

انتخاب بین خوابگاه و خانه دانشجویی یک انتخاب سرنوشت‌ساز در دوران دانشجویی است. در این زمینه خوب فکر کنید و از افراد باتجربه کمک بگیرید تا کمتر دردسر داشته باشید.

ادامه مطلب »
با پیرمردها بحث نکنید

با پیرمردها بحث نکنید

بحث علمی با جر و بحث کردن با دیگران تفاوت دارد. مجادله کردن موجب لجبازی طرفین می‌شود ولی با یاد گرفتن اصول گفتگو بحث‌هایی شیرین و ارزشمند خواهیم داشت که باعث رشد ما می‌شوند.

ادامه مطلب »
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content