logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 

مبانی تکنیک داستان‌پردازی

تکنیک داستان‌پردازی یک روش آموزش است که مبنای آموزش آن استفاده از داستان است. مزیت مهم این تکنیک، سادگی آموزشی و یادگیری است. 

داستان‌پردازی
داستان‌پردازی

چرا همه داستان را دوست دارند؟

نکتهٔ عجیبی که دلیل آن مشخص نیست، این است که انسان‌ها به طور ذاتی به داستان بسیار علاقه دارند. از کودکی با قصه‌ها بزرگ شدیم و در بزرگ‌سالی هم با تماشای فیلم و سریال به دنیای قصه‌ها سفر می‌کنیم. سازندگان تبلیغات هم به این نکته توجه دارند و تبلیغات حرفه‌ای را بر اساس یک داستان کوتاه می‌سازند.

رواج علاقه به داستان کاملا جهانی است و انسان‌ها در تمامی فرهنگ‌ها به داستان علاقه نشان می‌دهند و طرفدار داستان‌های خوب هستند. داستان‌ها به گنجینه‌های فرهنگی ملل تبدیل شده است و این قصه سر درازی دارد.

کاربرد داستان در آموزش

در حوزهٔ آموزش داستان کمی فرق می‌کند. اینجا هدف از داستان سرگرم‌سازی نیست. بلکه در دنیای آموزش استفاده از داستان کاربرد تفهیم مطالب و جذب ذهن مخاطب را دنبال می‌کند.

   بسیاری از مدرسین حرفه‌ای در برنامهٔ تدریس خود همیشه چند داستان یا خاطره جذاب دارند تا خستگی مخاطب را بگیرند و از تکنیک داستان برای تفهیم برخی مطالب دشوار استفاده کنند. زیرا داستان ویژگی خاصی دارد که تکنیک‌های دیگر آموزشی ندارند.

ویژگی منحصر به فرد داستان

انسان‌ها به طور ذاتی با داستان بلافاصله درگیری ذهنی پیدا می‌کنند و آن را دنبال می‌کنند. همچنین داستان باعث می‌شود شما به سرعت شروع به تصور کردن کنید و داستان را در تخیل خود بازسازی کنید. این قدرت داستان در رسانه‌هایی مثل سینما وجود ندارد. زیرا در رسانه‌های ویدیویی داستان به شما نمایش داده می‌شود. اما در تکنیک داستان‌پردازی تصویری وجود ندارد و شما باید در ذهن خود شروع به تصور کردن و دنبال کردن شخصیت‌های داستان کنید.

این تکنیک در آموزش بسیار مفید است. زیرا هر کسی بنا به ذهنیت خود یک داستان اختصاصی می‌سازد و بنا بر این با آن راحت‌تر هماهنگ می‌شود و به خاطر می‌سپارد.

قصه‌گویی در جمع
قصه‌گویی در جمع

تکنیک داستان‌پردازی در آموزش زبان انگلیسی

برای آموزش زبان انگلیسی روش‌های فراوانی عرضه شده است. اما در دانشجویانه تأکید بر مطالعه روان متون انگلیسی است. زیرا دانش‌آموزان و دانشجویان در این زمینه بیشتر نیاز به یادگیری انگلیسی دارند.

   بدین ترتیب با استفاده از تکنیک داستان‌پردازی، در دانشجویانه با روایت یک داستان بلند و با کمک تست‌هایی در بین مطالب، به شما کمک می‌کنیم به خوبی انگلیسی یاد بگیرید.

همین حالا شروع کنید

حالا وقت آن است که اولین درس را فرا بگیرید. پس معطل نکنید و به مبحث بعدی بروید و با داستان آشنا شوید.

Skip to content