logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » گوجه تخم‌مرغ دانشجویی

گوجه تخم‌مرغ دانشجویی

بالاخره تصمیم گرفتم به یک قول قدیمی عمل کنم. کاری که باید سال ۹۸ انجام می‌شد. یعنی وقتی کتاب «رازهای توانمندسازی دانشجویانه» را نوشتم و یک لینک در کتاب گذاشتم که بفرما این هم دستور پخت غذاهای دانشجویی. ولی معطل استودیو ماندن و کیفیت دوربین و اداهای کمال‌گرایانه نگذاشت این کار به اجرا برسد و در حد یک ایدهٔ خوب که کاربران دوستش داشتند، باقی‌ماند.

   قبل از شروع دوست دارم بگویم که تلاشم این است که این آشپزی‌ها به عنوان یک تفریح لذت‌بخش آموزش داده شوند. کاری که هم سرگرم‌تان کند و هم غذای سالم بخورید. سریع آماده شود و حداقل مهارت آشپزی را لازم داشته باشد. برویم ببینیم چه کاره‌ایم.

گوجه تخم‌مرغ چیست؟

این غذا را بعضی از دانشجوهای ناشی املت می‌نامند. در حالی که بعضی شکم‌بازهای اصیل می‌گویند املت باید با گوجه‌فرنگی رنده‌شده درست شود و خلاصه این گوجه و تخم‌مرغ است و املت نیست. گر چه اگر به اینترنت سری بزنید، اینقدر دستور غذا با نام املت پیدا می‌کنید که خسته بشوید. ولی خب ما به نظر شکموها احترام می‌گذاریم.

مواد لازم برای این غذای سریع خوشمزه

این غذا خیلی ارزان تمام می‌شود. برای هر دانشجو حداقل این قدر مواد بگذارید. اگر شکمو بودند، دوبرابرش کنید:

  • یک تخم‌مرغ
  • دو عدد گوجه‌فرنگی متوسط (یعنی راحت توی مشتت جا بشه)
  • یک پیاز کوچک
  • نصف قاشق غذاخوری کره (نبود خامه یا سرشیر، نبود جهنم روغن سرخ کردنی، اگر آن هم نبود هر چی خواستید بریزید فقط روغن خوراکی باشه)
  • به مقدار علاقه نمک و فلفل سیاه که فلفل قرمز هم باشه بهتر هم میشه
  • اگر ادویه دوست هستید، زردچوبه و دارچین و زنجفیل هم یک سرقاشق چایخوری

لوازم مورد نیاز

  • هر ظرف فلزی که بشه تویش چیزی پخت و روی گاز گذاشت ولی بهتره از این ماهیتابه‌های درشیشه‌ای باشه، پیرکس دردار هم داشتید میشه
  • گاز خانگی یا پیک‌نیک یا منقل یا هر چی که گرما بده و بشه رویش ظرف فلزی گذاشت به جز سرخ‌کن با هوا یا مایکروفر (چون تخم‌مرغ توش می‌ترکه یک صدای بمب هم میده)
  • دستگیره پارچه‌ای یا دستمال کاغذی یا نشد جوراب تمیز دیگه نشد نداره و الا غذا بوی عجیبی خواهد داد
  • کفگیر چوبی که اگر نداشتید پلاستیکی یا سیلیکونی هم خوبه اگر هیچی نداشتید و بدبخت بودید همان قاشق فلزی هم میشه ولی ظرفتون رو می‌تراشه به من چه اصلا
  • یک عدد چاقو معمولی که لااقل ماست رو ببره
  • اگر تخته‌گوشت داشتید که چه بهتر

دستور پخت در ۵ تا ۱۰ دقیقه

اول کره و ادویه را بریزید توی ماهیتابه و بگذارید باشد تا بگویم چه کنید.

   در ۳۰ ثانیه پیاز را بشویید و نگینی خرد کنید. یعنی به اندازه نگین انگشتر. از اون انگشترهای لاتی نگفتم. یک چیزی مثل انگشتر عروس بسه. اگه باز هم نمی‌فهمید که بهتره بگم اندازه نخود خرد کنید. حالا اگه حوصله نداشتید، درشت‌تر هم شد عیب نداره. گفتم ۳۰ ثانیه چون هم پیاز کوچک بود هم برای این که زیاد کشش ندهید و الا بوی پیاز بزنه توی چشماتون گریه کنید، من مسئولیت قبول نمی‌کنم.

   حالا پیازها را بریزید توی ماهیتابه و با شعلهٔ کم بگذارید تفت بخورند. البته اگر عجله دارید این مرحله پیازی را می‌توانید کلا حذف کنید. یعنی اصلا پیاز را از دستور این غذا کنار بگذارید.

کره و پیاز آماده تفت دادن
کره و پیاز آماده تفت دادن

   شاید بگویید چرا کره در این عکس اینقدر زیاد است. علتش این است که کره در یخچال زود طعم عوض می‌کند. من هم در فریزر نگهداری می‌کنم. پس کمی که آب شد برش می‌دارم. نگران نباشید.

   تا پیازها تفت بخورند و کمی طلایی شوند، گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کنید. هم می‌توانید نگینی کنید و یا برش‌های گرد دربیاورید. هر دو خوب می‌شوند. فس‌فس نکنید که پیازها نسوزند.

   کمی که پیازها رنگ عوض کردند، گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کنید و هم بزنید و درش را بگذارید تا با همان شعلهٔ کم بپزند. اگر گوجه‌فرنگی‌ها خیلی کم‌آب بودند، نصف استکان آب هم اضافه کنید که پیازها نسوزند. اگر مثل من از این گوجه گیلاسی‌ها هم داشتید اضافه کنید. ترش و خوشمزه می‌شود.

گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کنید
گوجه‌فرنگی‌ها را اضافه کنید
بگذارید بپزند
بگذارید بپزند

   در مرحلهٔ آخر تخم‌مرغ‌ها را بشکنید. اگر علاقه دارید هم‌زده باشند که هم بزنید و سر اجاق کمی بایستید. اگر هم دوست دارید تخم‌مرغ‌ها جدا‌جدا بپزند، در را بگذارید و حدود ۳ دقیقه بعد می‌توانید غذا را بکشید. نوش جان.

درش را بگذارید تا بپزد
درش را بگذارید تا بپزد
املت در مرحله آخر
املت در مرحله آخر
بفرمایید نوش جان
بفرمایید نوش جان
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content