logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » معرفی کتاب «برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال»

معرفی کتاب «برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال»

این کتاب نوشتهٔ «رایدر کارول» است. او در این کتاب یک روش جالب کاربردی و در عین حال بسیار ساده و روان را برای برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌ها و پیشرفت آموزش می‌دهد. روشی که به سادگی قابل شخصی‌سازی است و نیازهای شما را برآورده می‌کند.

   تأکید بولت ژورنال بر خداحافظی با فراموش کردن کارهای بسیاری است که روی سرمان ریخته و ما را در زیر آوار فکرهای متفاوت ریز و درشت غرق کرده‌اند. این روش به سادگی به ما کمک می‌کند تا شفاف بیندیشیم و کارهای خود را به شکلی موفقیت‌آمیز رهگیری کنیم.

برنامه‌ریزی با بولت ژورنال

بولت ژورنال چیست؟

بولت ژورنال (Bullet Journal) یک روش برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه است که به سادگی با یک دفتر قابل انجام است. در این روش بر اساس پیگیری روند کارها و برنامه‌های زمانی به خوبی می‌توانید اهداف خود را در قالب کارها سازماندهی کنید و به سمت دستیابی موثر به اهداف حرکت کنید.

   این روش مبتنی بر نگارش شخصی با دست است ولی نرم‌افزارهای دسکتاپ و اپ‌های موبایلی مختلفی برای آن وجود دارد. پس اگر دیجیتالی‌ فکر می‌کنید، نگران نباشید.

   مفاهیم کلیدی این روش عبارتند از هدف‌گذاری، ماه‌نگار، هفته‌نگار، روزنگار، فهرست‌ها و رشته‌کشی. با ترکیبی از این مفاهیم می‌توانید یک برنامهٔ کاربردی ولی جمع‌وجور و مفید ایجاد کنید که متأسفانه توضیح این روش در این مختصر نمی‌گنجد و باید کتاب را بخوانید.

کتاب چطور نوشته شده؟

«رایدر کارول» در کتابش که بیش از ۳۰۰ صفحه است، کمی موضوع را کش داده است. اما روش توضیح دادنش خواندنی است. گر چه اگر عجله دارید کافی است نصف کتاب را بخوانید. زیرا او در نیمهٔ ابتدایی کتاب روش بولت ژورنال را به آهستگی و قدم‌به‌قدم با ذکر مثال‌ها و داستان‌های شخصی توضیح داده است.

   با این وجود خواندن نیمهٔ دوم هم مفید است. در نیمهٔ دوم به مباحث بنیادی‌تری پرداخته که خواننده را در به کار بردن درست روش «بولت ژورنال» کمک می‌کنند. نکات مختلفی که از فلسفه برنامه‌ریزی گرفته تا راهکارهایی برای هدف‌گذاری و توسعه بولت ژورنال به برنامه‌های آینده و آرشیو کردن مباحث و غیره را دربرمی‌گیرد.

   در مجموع چون روش بولت ژورنال یک روش تفکر متفاوت بر روی کاغذ است، بهتر است از ابتدای مطالعهٔ این کتاب، شروع به نوشتن بولت ژورنال شخصی خود کنید و آهسته‌آهسته با پیش رفتن در کتاب روش‌های آن را در پروژهٔ شخصی خود اعمال کنید.

   با این وجود باید این کتاب را دم دست نگهدارید. چون بسیاری از نکات کتاب به جای خودش مورد نیاز خواهند بود. مثلا وقتی بخواهید یک پروژه را به زمان دیگری موکول کنید، بخواهید یک پروژه را موقتا متوقف کنید یا یک پروژهٔ بزرگ را به قطعاتی تقسیم کنید و پیشرفت آن را رهگیری کنید، عملا نکات آموزشی کتاب را که فراموش کرده‌اید، دوباره نیاز خواهید داشت.

کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال
کتاب برنامه‌ریزی به روش بولت ژورنال

لحن کتاب

با این که نویسنده تلاش خودش را کرده است، لحن کتاب کمی رسمی و خشک است و تا حدی حوصله‌سربر است. اما اگر قصد یاد گرفتن یک روش برنامه‌ریزی خوب دارید، به زحمتش می‌ارزد. به طور کلی کتاب‌هایی از این دست به سختی جذابیت‌های کتاب‌های طنز یا داستانی را دارند. اما در مجموع این کتاب با لحنی روان نوشته شده و از خواندن آن زیاد خسته نخواهید شد.

ترجمه فارسی؟

بله. ترجمهٔ فارسی این کتاب در بازار نشر در دسترس شماست.

پایگاه اینترنتی نویسنده

رایدر کارول برای این کتاب یک پایگاه اینترنتی اختصاصی به آدرس bulletjournal.com دارد که منابع بسیاری برای درک بهتر و استفاده در بولت ژورنال شخصی خود در آن پیدا می‌کنید. همچنین مقالات آموزشی و لینک شبکه‌های اجتماعی پروژهٔ بولت ژورنال در سایت آورده شده است.

   علاوه بر این موارد قابلیت‌های شبکه‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری بولت ژورنال خود با دیگران و دیدن نمونه‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده برای الهام گرفتن از روش‌های جذابی که دیگر کاربران ابداع کرده‌اند، از جذابیت‌های این سایت هستند.  

   در این سایت دو پیشنهاد رایگان دریافت خواهید کرد: ثبت‌نام در فرم ارسال ۱۲ ایمیل رایگان که چگونگی کار با بولت ژورنال را توضیح می‌دهند؛ و درج شماره همراه برای دریافت پیامک‌های مفید مرتبط با بولت ژورنال. گر چه دومی برای شماره همراه ایران کار نکرد و پیامک فعال‌سازی طرح را دریافت نکردم. اگر شماره مجازی با قابلیت دریافت پیامک دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

لوگوی سایت بولت ژورنال
لوگوی سایت بولت ژورنال

جمع‌بندی

بولت ژورنال روش موفقی برای مدیریت کارها است که در دنیا طرفداران بسیاری دارد. این روش یک جامعه کاربری خوب دارد که شما را در بهتر استفاده کردن از این روش یاری می‌کند. با خواندن این کتاب یا نصب برنامه‌های کاربردی این روش می‌توانید به شکل دستی یا نرم‌افزاری این روش را پیاده‌سازی و پیشرفت خود را به درستی ردگیری کنید و موفق‌تر از گذشته عمل کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content