logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » رازهای موفقیت در زندگی خوابگاهی

رازهای موفقیت در زندگی خوابگاهی

بسیاری از دانشجویان زندگی خوابگاهی دانشجویی را تجربه کرده‌اند. در این موقعیت شما طبعا با تعداد دیگری از دانشجویان همراه می‌شوید که کنترلی بر انتخاب آنها ندارید ولی ناچارید مدتی با آنها زندگی کنید و درس بخوانید. پس کار مشکلی در پیش دارید.

 

مشکلات اساسی خوابگاه دانشجویی

بسیاری از دانشجویانی که تجربه زندگی خوابگاهی دارند، از شرایط و وضعیت آن ناراضی بوده و هستنند و خواهند بود! ابتدا نگاه کوتاهی داریم به مهم‌ترین مشکلات خوابگاهی:

–  در فضای خوابگاهی نمی‌توان تمرکزی بر مطالعه داشت و عملا در این فضا نه درس خواندن و نه استراحت به راحتی ممکن است!
–  دانشجویان از شهرهای مختلف آمده و هر یک فرهنگ و عادات خاص خود را دارند و در نتیجه اختلافات سلیقه‌ای و فرهنگی بسیاری با هم داشته و به راحتی نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند!
–  معمولا مدیریت خوابگاه توجه کافی به جزئیات ندارد و تنها حفظ امنیت و بهداشت آن هم در سطح کلی برایش مطرح است!
–  تفاوت رشته‌های درسی در خوابگاه‌ها بسیار زیاد است و رفیق مطالعاتی به سختی می‌توان پیدا کرد.
–  خوابگاه‌ها نوعا فاقد امکانات مطالعه و کتابخانه و دسترسی مناسب به اینترنت هستند. البته اخیرا بسیاری دانشگاه‌ها در این زمینه اقدامات قابل توجهی انجام دادند. ولی در عمل فرهنگ کاربردی این امکانات وجود ندارد.
–  کیفیت غذا یکی از مشکلات جدی است و آشپزی هم که حرفش را نزنید!
–  بیشتر دانشجویان دنبال بحث‌های متفرقه هستنند و جو خوابگاه‌ها به ویژه در دوره کارشناسی کاملا غیردانشگاهی است.
–  معمولا خوابگاه در فصل امتحانات شبیه سالن مطالعه است و در اوایل ترم شبیه سالن بدن‌سازی و مجلس عروسی است.

 

راز بقا در خوابگاه دانشجویی

خوابگاه دانشجویی هم مثل هر جای دیگری رازهای بقای مخصوص به خود دارد و برای آن که بتوانید آن را تحمل کنید و زنده از دانشگاه خارج شوید لازم است آنها را بدانید:

–  سعی کنید اتاق شما در گوشه دنجی باشد. به ویژه دور از جایی که تلویزیون عمومی قرار دارد تا در هنگام مسابقات و سریال‌ها بتوانید لااقل کمی بخوابید.

–  سعی کنید در خوابگاه اصلا مطالعه نکنید. اینجا جای استراحت است نه مطالعه! باور کنید تجربه ثابت می‌کند در کتابخانه دانشگاه یا حتی کافی‌نت دانشگاه امکان مطالعه و رشد بیشتری دارید! زمین چمن دانشکده هم که هست!

–  صبح‌ها زود بلند شوید. نان تازه‌ای بخرید و صبحانه و ورزش و دوش و خروج. این برنامه را ثابت کنید تا بتوانید با عادت به آن هر روز شارژ و پرانرژی وارد دانشگاه شوید. اگر صبح امروز هم کلاس دارید، خوابگاه محل مطالعه نیست. خودتان را موظف کنید بزنید بیرون و در محیط علمی قرار بگیرید.

–  اگر هم اتاقی‌های پرسروصدایی دارید سعی کنید در اولین فرصت اتاق‌تان را عوض کنید. بالاخره آدم باید یک وقتی هم بتواند بخوابد! از خوابیدن با گوش کردن موسیقی با هندزفری هم جدا پرهیز کنید.

–  از بحث‌های طولانی و بی‌فایده در خوابگاه اجتناب کنید. به ویژه وقتی که متوجه می‌شوید یکی یا هر دو طرف بحث نمی‌فهمند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و صرفا به کل‌کل و مجادله مشغولند (حتی شما دوست عزیز!).

–  سعی کنید برنامه دقیق زمانی برای ورود و خروج به خوابگاه داشته باشید. بیهوده در خوابگاه بودن (مثل روزهای جمعه) معمولا ثمری جز بیشتر خوابیدن و تا شب گیج بودن ندارد! (در این زمینه مقاله «اهمیت آیین صبگاهی» را که در پایان معرفی شده حتما بخوانید).

–  فرمول‌های سوپ‌های سریع و ساندویچ‌های فوری و غذاهای مشابه را یاد بگیرید. لازم نیست آشپز حرفه‌ای باشید. با کمی تلاش می‌توانید به راحتی غذای سالم بخورید. تا می‌توانید از غذای سلف فرار کنید و به تغذیه سالم روی بیاورید.

–  عبارت «دنگی دونگی» یکی از محترمانه‌ترین راه‌های فقر و خودکشی در خوابگاه است! مراقب دوستان ولخرج و اهل تفریح باشید!

نکته بسیار مهم: مشکلات هر کسی مال خودش است! پس سعی نکنید به همه مشاوره بدهید و به ویژه عشاق را به هم برسانید! شما همان درستان را بخوانید پیشکش

موفق باشید!

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content