logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » ۱۰ تأثیر بازی رایانه‌ای بر دانشجویان

۱۰ تأثیر بازی رایانه‌ای بر دانشجویان

شما هم از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای هستید؟ بدون بازی نمی‌توانید زندگی کنید و تا رسیدن به مرحله آخر دست از بازی نمی‌کشید؟ خب در این زمینه مطالب بسیاری برای گفتن هست اما باید به شما مژده بدهیم که بازی رایانه‌ای مطلقا بد نیست. بلکه در بعضی زمینه‌ها مثبت و در بعضی منفی است. ولی گاهی بعضی دوستان شورش را در می‌آورند و عمر تلف شده بالایی در این راه می‌آفرینند.

زمان هدر رفته

 

در ادامه ۱۰ تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر دانشجویان را بررسی می‌کنیم.

 

۱- اعتیادآوری بالا

بله بزرگ‌ترین مشکل در رابطه با بازی‌های رایانه‌ای، اعتیادآوری بالای این بازی‌ها است. نسل امروز که به اصطلاح نسل Z نامیده می‌شوند و از کودکی با رایانه دمخور بوده‌اند، بیشتر در معرض این اعتیاد قرار دارند. آن‌ها از کودکی با بازی رایانه‌ای سرگرم شدند و در نتیجه یکی از عادت‌های رفتاری این نسل از کودکی بازی با رایانه‌ها است. چه گوشی همراه چه کنسول یا رایانه شخصی باشد تفاوتی ندارد. حتی گاهی دیده می‌شود این افراد شب امتحان، شب تحویل پروژه یا قبل از یک جلسه مهم در حال بازی هستند. این بازی برای آن‌ها به مدیتیشن تبدیل شده است و نمی‌توانند از آن به راحتی دست بکشند.

 

۲- احساس دوگانگی احساسی!

بازی از جمله فعالیت‌های لذت‌بخش است. پس دست کشیدن از آن سخت می‌شود. به ویژه اگر دلیل مهمی برای کنار گذاشتن بازی داشته باشید ولی لذت بازی هنوز خیره کننده باقی مانده باشد. در این موارد فرد در یک درگیری احساسی با وجدانش می‌جنگد و بدون آرامش و با استرس و ترکیبی از ناراحتی و نگرانی به بازی ادامه می‌دهد

 

۳- تقویت مهارت‌های عملی

بله! بازی‌ها می‌توانند موجب تقویت مهارت‌های عملی شوند. در واقع بازی شما را از نظر احساسی آماده می‌کند در همان موقعیت عملی قرار بگیرید. پس دقت کنید چی دارید یاد می‌گیرید. به همین دلیل است که به جای بازی‌های شوتر پیشنهاد می‌کنیم ماشین یا فوتبال بازی کنید!

 

۴- بی‌نظمی

معمولا کسانی که درگیر بازی رایانه‌ای هستند، نمی‌توانند به درستی نظم را در زندگی خود نهادینه کنند. به ویژه آن که بازی‌های رایانه‌ای امروزه همواره در دسترس هستند و برای دسترسی به آن کمتر از چند دقیقه وقت لازم داریم. پس به راحتی می‌توانیم نظم کاری خود را به هم بزنیم و به بازی بپردازیم که در مدیریت عملکرد گزینه بسیار مضری است.

یکی از عوارض جانبی بازی‌های رایانه‌ای که در اثر استفاده زیاد رسانه‌های دیجیتالی تصویری ایجاد می‌شود اختلال خواب است. در واقع توصیه شده حداقل یک ساعت قبل از خواب از کار با رسانه‌های دارای نمایشگر خودداری کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

 

۵- ایجاد شخصیت مجازی

برخی از افراد در اثر افراط در بازی رایانه‌ای دچار شخصیت مجازی می‌شوند و شخصیت واقعی خود را فراموش می‌کنند. در واقع این افراد دیگر در جهان واقعی نیستند و همان احساسات شخصیت مجازی خود را دوست دارند. نوعا این افراد گوشه‌گیر و منزوی هستند و نیازی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران نمی‌بینند. مثلا کار نمی‌کنند و از پول‌های مجازی بازی راضی هستند!

 

۶- عامل قتل!

بسیاری از قاتلین سریالی طرح‌های خود را از بازی‌های خشن گرفته‌اند! همچنین بسیاری از بازی کنندگان به ویژه موبایلی‌ها در اثر تصادف و سقوط از پل و غیره جانشان را به عزراییل داده‌اند بدون این که مقصر باشند. پس مواظب باشید!

 

۷- عامل جدایی

بازی‌های رایانه‌ای در برخی موارد موجب جدایی زوجین شده‌اند. در این بین برخی به علت گرایش به بازی‌های مثبت ۱۸ همسرشان را از زندگی ناامید کرده‌اند و برخی به خاطر سر کار نرفتن و توجه نکردن به همسر و چسبیدن به بازی باعث ناامنی احساسی خانواده و حتی فرزندان شده‌اند. پس وقتی می‌روید مهمانی هی گیم بازی نکنید. یکم با اطرافیان گرم بگیرید.

 

۸- تاثیرات درمانی

ثابت شده که بازی می‌تواند به درمان اختلالات عصبی، نارسایی‌های فیزیکی جسمانی و مهارت‌های مختلف کمک کند. امروزه یک دسته بازی‌های رایانه‌ای را مخصوص معلولین و بیماران می‌نویسند و آنها با این بازی‌ها بهبود می‌یابند.

 

۹- کاهش آستانه تحریک

در واقع افرادی که زود برانگیخته و عصبی می‌شوند گاهی در اثر بازی رایانه‌ای به این شکل و روز در آمده‌اند. استرسی که بازی رایانه‌ای وارد می‌کند را ضرب در چند ساعت در روز که فرد بازی می‌کند اگر کرده باشید، متوجه عمق استرس و فشار وارده می‌شوید

 

۱۰- تخلیه جیب‌ها

بازی رایانه‌ای در سبد مخارج دانشجویی معمولا رقم کمی را اشغال می‌کند. ولی اگر در این دام افتاده باشید متوجه خواهید شد مبالغی بابت هزینه برق، خرید سیستم پیشرفته‌تر، ارتقای سیستم، خرید خود بازی و شرط‌بندی و غیره هزینه کرده‌اید که جمعا خیلی زیاد می‌شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content