logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » اطلاعات زدگی و ماری‌جوآنا

اطلاعات زدگی و ماری‌جوآنا

اطلاعات‌زدگی و ماری‌جوآنا

شما هم از کسانی هستید که استرس تلفن همراه دارید؟ استرس پیامک‌های تلگرام چطور؟ استرس‌های اینچنینی در جامعه امروزی بسیار فراوان هستند. امروزه بسیاری از ما از مرگ کمتر از دوری از تلفن همراه می‌ترسیم!  با این که امروزه بسیاری از افراد اسیر تلفن همراه خود هستند، ولی البته بحث ما کمی متفاوت است.

درگیری با تلفن همراه

اگر بگویم استفاده وقت و بی‌وقت از تلفن همراه و اینترنت و امثال آن توان ذهنی شما را کاهش می‌دهد باور می‌کنید؟ محققان نشان داده‌اند که تلفن زدن و پیامک فرستادن می‌تواند امتیاز تست هوش افراد را ۱۰ نمره کاهش دهد! بله! یعنی مرحله به مرحله خنگ خواهیم شد. چیزی بدتر از این هم می‌شود؟ فکر کنید پا به سن که گذاشتید رسما خرفت شده باشید. وای تصورش هم دردناک است.

پیری و بی‌حواسی
پیری و بی‌حواسی

هنگام مطالعه، سر کلاس، قبل از امتحان و امثال آن با این فناوری‌ها کار نکنید! نه تنها وقت عزیز را هدر می‌دهید، بلکه باعث خستگی مفرط ذهنی و کاهش توانایی عملکرد مغزی می‌شوید و در درازمدت این فشارهای ذهنی سر از کاهش قند خون و احساس استرس بیشتر و پناه بردن به رژیم‌های چرب و شیرین و کلی مصیبت بعدی در می‌آورد! یادتان باشد، آرامش و تمرکز عامل موفقیت در هر کاری است.

   یک مطالعه در انگلستان نشان می‌دهد اطلاعات‌زدگی یعنی استفاده بیش از حد از موبایل، پیام کوتاه و پیام‌های الکترونیکی می‌تواند بیش از مصرف ماری جوآنا باعث عدم تمرکز ذهنی شود! یک چیزی تو مایه این آقا!

مصرف‌کنندهٔ ماری‌جوانا

پس مراقب باشید!

اقیانوس اطلاعات بی‌فایده

به لطف اینترنت هر روز بیشتر در بمباران اطلاعات غرق می‌شویم. تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی امروزه چنان در حال شتاب گرفتن است که هزاران برابر عمر هر فرد، محتوای نوشتاری، صوتی، دیداری و تعاملی وجود دارد. با رشدی که در حال رخ دادن است، بعید نیست روزی این نسبت به میلیون‌ها برابر و  حتی بیشتر برسد. این زنگ خطری جدی برای همهٔ ماست.

   به طور عادی مغز انسان در طی روز اطلاعات جمع می‌کند و در هنگام خواب شب به دسته‌بندی و ذخیره کردن اطلاعات مهم می‌پردازد. اما وقتی در طی شبانه‌روز با حجم بالایی از اطلاعات نامناسب درگیر باشیم، مغز را در شناسایی و دسته‌بندی اطلاعات مهم گیج می‌کنیم.

   از سوی دیگر این حجم عظیم اطلاعات متفرقه، زرد، صورتی، ناهنجار و نامناسب عملا ما را از دریافت اطلاعاتی که مهم هستند، ‌بازمی‌دارند. بسته به رشتهٔ تحصیلی، فعالیت شغلی و غیره برای هر کسی یک بستهٔ مفید اطلاعات وجود دارد که باید مرتبا آن را تقویت کند. ولی با دنبال کردن حجم عظیم داده‌های بی‌فایده، عملا در حال درجا زدن هستیم.

   پیشنهاد من این است که اگر قادر نیستید از این نوع محتوا کاملا چشم‌پوشی کنید؛ حجم رودررو شدن با آن در هر شبانه‌روز را به حداقل (مثلا ۳۰ دقیقه) کاهش دهید. بدین صورت ذهن خود را برای خلاقیت و تفکر آزاد می‌گذارید و تأثیر این عملکرد بهتر را به سرعت در تصمیم‌گیری‌های خود خواهید دید.

حجم عظیم اطلاعات روزانه
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content