logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » موفقیت تک بعدی

موفقیت تک بعدی

در دنیای امروز موفقیت نیز باید به روز باشد. بدون پیشرفت مداوم در مهارت‌های‌مان نمی‌توانیم بر رقبا غلبه کنیم. اگر در این زمینه کند عمل کنیم، به سرعت رقبا از ما پیشی خواهند گرفت.

   در سال‌های اخیر ایران از کشورهای اطراف خود عقب افتاده است. کشورهایی مثل ترکیه و امارات متحده عربی که تا این اواخر جدی گرفته نمی‌شدند، هم اکنون در حال پیشی گرفتن از ایران به ویژه در حوزه اقتصاد هستند. در واقع توسعه متوازن در ایران رخ نداده و فقط در برخی زمینه‌ها پیشرفت کرده‌ایم. ایران در عمل نتوانسته متوازن رشد کند و علی‌رغم رشد برخی مولفه‌ها مثل امنیت ملی نتوانسته است در دیگر اهداف رشد کند و تصاویری که از آسمان‌خراش‌های امارات و پیشرفت‌های مالی ترکیه منتشر شده است عملا تنها حسرتی را در دل ایرانیان برمی‌انگیزد که جبران آن دشوار است.

   یک دانشجو نیز باید مراقب پیشرفت تک‌بعدی باشد. اگر فقط در زمینه خاصی رشد کنید و از همه چیز غافل شوید، شبیه دکترهای دیوانه به نظر خواهید رسید. حتما شما هم کسانی را که در یک زمینه نابغه به نظر می‌رسند ولی از کارهای ساده دیگر عاجزند، دیده‌اید.

برای این که رشد متوازن داشته باشید لازم است ساختار هرمی زیر را درک کنید:

  • نوک هرم تخصص اصلی شماست. چیزی که سال‌ها رسیدن به آن طول می‌کشد
  • کمی پایین‌تر از نوک مواردی است که به رشته شما مربوط است ولی در آن تخصص عمیق ندارید
  • در سطوح پایین‌تر به تدریج مواردی جای می‌گیرند که دانستن آن لازم ولی در سطح تخصصی نیست. مثلا رانندگی را در حد لازم می‌دانید ولی از مکانیک خودرو بی‌اطلاع هستید.
  • در نهایت کف هرم شامل اطلاعات عمومی است که در هر زمینه‌ای می‌تواند باشد.

همین هرم را می‌توان در مورد مهارت‌های فردی مثال زد:

  • نوک هرم: توانایی تحمل فشارها و استرس‌ها و تصمیم‌گیری در مواقع سخت
  • سطح بعدی: توانایی ارتباط گرفتن با دیگران و دوست‌یابی
  • سطح بعدی: توانایی نمایش قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود
  • سطح آخر: توانایی احساس کردن محیط و درک آنچه رخ می‌دهد

البته این فهرست دوم نظری است و هر کس در آن رویه‌ای شخصی دارد. اما در کل این نگاه را بپذیرید که باید موفقیت متوازن داشته باشید. اگر میلیاردر باشید ولی به علت کمبود محبت فرزند شما خودکشی کند عملا هیچی ندارید. پس ارزش‌های کلیدی خود را شناسایی کنید و رشد متوازن را از همین الان شروع کنید. در کتاب‌های پیشرفته کسب و کار به شما می‌آموزند که اگر برای دستیابی به اهداف مالی زندگی خانوادگی خود را نابود کنید یا سلامت خود را به خطر بیندازید، در واقع چیزی بدست نیاورده‌اید.

متوازن عمل کنید و اهداف خود را در هماهنگی با هم بدست آورید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content