logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » تایپ ده انگشتی در سی و سه سوت

تایپ ده انگشتی در سی و سه سوت

پیشینه مهارت تایپ به سال‌ها قبل و زمانی بازمی‌گردد که اولین سیستم تایپ جهان در سال ۱۷۱۴ میلادی اختراع شد. این اختراع به حدی کارآیی یافت که به تمامی ادارات دولتی و خصوصی راه یافت و مقبولیت بسیاری یافت. زیرا نوشته را به شکلی یکنواخت و تمیز آماده می‌کرد و کم‌کم کار به جایی رسید که عکس گرفتن با ماشین تحریر به یک ژست عکاسی هم تبدیل شد.

عکس با ماشین تایپ

ابتدا تایپ ده انگشتی برای ماشین‌نویسی به کار می‌رفت و با توسعه کسب و کارهای اداری، مهارت‌ ماشین‌نویسی به مهارتی جدی تبدیل شد و برای آن مسابقاتی نیز در گرفته می‌شد. در تصویر زیر خانم بردی رییو (Birdie Reeve) را می‌بینید که در مسابقات تایپ به مقام قهرمانی آمریکا دست یافته بود.

Birdie Reeve
Birdie Reeve

با این که امروزه تایپ ده انگشتی برای کار با رایانه‌ها مطرح است، اما هنوز هستند کسانی که کار با ماشین تحریر را ترجیح می‌دهند. شاید تعجب کنید اما گابریل گارسیا مارکز، نویسندهٔ نامدار کلمبیایی و خالق رمان صد سال تنهایی، از ماشین تحریر به‌عنوان «اسلحهٔ من» یاد می‌کرد. نویسندگان و هنرمندانی مانند وودی آلن، پل استر و مارتین اسکورسیزی هنوز هم با ماشین تحریر می‌نویسند [۱].

   تایپ ده‌انگشتی مهارتی است که این روزها بسیار به کار می‌آید. بسیاری فکر می‌کنند تنها امتیاز این مهارت، افزایش سرعت تایپ است. ولی در واقع چندین امتیاز دیگر هم دارد که باید بدان توجه کنیم. در ادامه ضمن برشمردن مزایای تایپ ده انگشتی یک راهکار ساده برای یاد گرفتن تایپ ده انگشتی به شما معرفی می‌کنیم.

 

مزایای تایپ ده انگشتی

شاید شایع‌ترین ارزش مهارت تایپ ده انگشتی در نظر عموم، افزایش سرعت تایپ باشد. اما مزایای مهم دیگری در این مهارت نهفته است که از افزایش سرعت خیلی مهم‌تر هستند.

  • تمرکز بالاتر: مهارت تایپ ده انگشتی از مهارت‌های ناخودآگاهانه است. یعنی در حین استفاده از آن لازم نیست به آن توجه کنید. در نتیجه تمرکز شما را بالا می‌برد و توجه شما تنها به کارهای اصلی معطوف می‌گردد.
  • کاهش خستگی چشم: وقتی ده‌انگشتی تایپ کنید، دیگر به صفحه کلید نگاه نمی‌کنید. در نتیجه سرگردانی چشم کاهش می‌یابد و کمتر خسته می‌شود.
  • کاهش خستگی گردن: وقتی به صفحه کلید نگاه نکنید، لازم نیست دایم سر را بالا و پایین ببرید. پس گردن ثابت‌تر می‌ماند و خستگی کمتری برای عضلات گردن و کتف در بر خواهد داشت.
  • کاهش غلط‌های تایپی: شاید تعجب کنید ولی تایپ ده انگشتی به دلیل آرامش بیشتری که به همراه دارد، باعث می‌شود کمتر غلط تایپ کنید.
  • فرصتی برای نشان دادن شخصیت حرفه‌ای: بله، اگر بر تایپ ده انگشتی مسلط شوید، به خوبی نسبت به اطرافیان ماهر جلوه می‌کنید و به چشم دیگری به شما نگاه می‌کنند.
  • فرصت نوشتن و انشاء بیشتر: وقتی بر مهارت تایپ ده انگشتی مسلط شوید، می‌توانید ساعت‌‌ها بنویسید بدون این که نگران این باشید که کدام دکمه کجاست. این نکته به شما کمک می‌کند با تمرکز بیشتری به نوشتن بپردازید و توجه اصلی را بر مفاهیم متمرکز کنید.
  • صرفه اقتصادی: با داشتن این مهارت کمتر لازم می‌شود کارهای تایپی خود را به دیگران بسپارید و هزینه کنید. همچنین می‌توانید برای کارهای تایپی پول بگیرید و یک درآمد حاشیه‌ای داشته باشید.
  • امنیت بالاتر: اگر به تایپ ده انگشتی مسلط باشید می‌توانید آنقدر سریع کلمه عبور تایپ کنید که کسی نتواند ببیند. یک بار برای امتحان ۸ بار کلمه عبورم را تایپ کردم ولی هیچ کس نفهمید بالاخره چه بود.

حالا وقت آن است که به راهکارهای تایپ ده انگشتی اشاره کنم. به عنوان یک تایپیست با سابقه موارد مهمی که در این زمینه مطرح است را برایتان در ادامه آورده‌ام.

 

تنظیم انگشتان بر صفحه کلید 

اولین کار در تمرین تایپ ده انگشتی این است که متوجه شوید دو دکمه کلیدی اصلی برای تایپ کدام هستند. در صفحه‌کلید انگلیسی این دکمه‌ها J و F هستند که طبق شکل یک زائده کوچک بر روی آن‌ها حک شده است.

دکمه‌های نشان‌دار صفحه کلید
دکمه‌های نشان‌دار صفحه کلید

   این دو دکمه که در تصویر بالا مشخص هستند، برای انگشت اشاره سمت راست و چپ هستند. دکمه Space نیز با انگشتان شست زده می‌شود که تفاوتی ندارد از شست راست یا چپ استفاده کنید. البته بهتر است به تناوب از هر دو شست استفاده کنید.

   گام بعدی این است که متوجه شوید بقیه انگشتان چطور در صفحه‌کلید حرکت می‌کنند. طبق شکل زیر دیگر دکمه‌های صفحه‌کلید بین انگشتان دو دست تقسیم می‌شوند. این عکس نشان می‌دهد که دکمه‌های شاخص برای هر دو دست کدام هستند. یعنی در  هنگام تایپ باید انگشتان شما بر کجای صفحه‌کلید تنظیم شده باشد و روی این کلیدها قرار داشته باشد.

  بقیه دکمه‌های صفحه کلید نیز به ترتیب زیر بین دو دست تقسیم می‌شوند. هر انگشت تعدادی کلید در زیر و بالای دکمه‌های شاخص خود دارد.

تنظیم دست‌ها بر صفحه‌کلید
تنظیم دست‌ها بر صفحه‌کلید

ابتدا صفحه‌کلید را حفظ کنید

اولین تمرین برای هر تایپیست این است که ابتدا صفحه‌کلید را حفظ کنید. فرقی نمی‌کند قصد دارید تایپ فارسی یا انگلیسی یاد بگیرید. قبل از تمرینات بعدی باید ابتدا صفحه‌کلید را حفظ کنید. بهترین روش این کار هم این است که الفبا تایپ کنید. مثل نمونه زیر آنقدر الفبا را به ترتیب تایپ کنید تا دیگر بدون نگاه کردن به صفحه‌کلید بتوانید تایپ کنید.

 

گام‌های بعدی: ساده به پیچیده 

حالا باید ابتدا واژه‌های کوچک و به تدریج واژه‌های پیچیده تایپ کنید. بدین ترتیب گام به گام دستان شما با مغز به هماهنگی می‌رسند و با سرعت بالایی می‌توانید تایپ کنید. برای این منظور جداول تایپ وجود دارد که می‌توانید در اینترنت تهیه کنید. یا از نرم‌افزارهای تایپ از قبیل Rapid Type  استفاده کنید که قابلیت تمرین تایپ دو زبانه به شما می‌دهد. این نرم‌افزار دارای مزیت تمرین با جداول تایپ فارسی و انگلیسی است. مرحله به مرحله تایپ می‌کنید و مهارت خود را به سطح عالی می‌رسانید.

این نرم‌ افزار را می‌توانید اینجا دانلود کنید.

استادی در تایپ

برای رسیدن به مقام استادی در تایپ و بالا بردن رکوردهای خود در تایپ ده انگشتی تنها تمرین تایپ کافی نیست. لازم است در نرم‌افزارهای تایپ مثل مایکروسافت ورد هم تغییراتی بدهید تا بتوانید سرعت تایپ بالاتری بدست آورید. به عنوان نمونه، شخصا یک بار از شش صبح تا حدود ۱۱ شب توانستم حدود ۱۲۰ صفحه با غلط‌‌گیری املایی تایپ کنم که بهترین رکورد من به حساب می آید. در این زمینه می‌توانید در دوره آموزشی «مایکروسافت ورد ۲۰۱۹» در «مدرسه مجازی دانشجویانه» شرکت کنید.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content