logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » شبکه‌های اجتماعی در سبک زندگی دانشجویی

شبکه‌های اجتماعی در سبک زندگی دانشجویی

امروزه کار با شبکه‌های اجتماعی به فعالیت و سرگرمی معمول و همگانی تبدیل شده است. حتی وقتی به مهمانی می‌رویم به جای دید و بازدید، سر همه به موبایل‌هایشان گرم است! دانشجویان سر کلاس‌ها با آن سر و کار دارند و برخی دانشجویان گزارش دادند روزانه بیش از ۶ ساعت با رسانه‌های اینترنتی به ویژه شبکه‌های اجتماعی کار می‌کنند.

   این شبکه‌ها نوعا کاربرد سرگرمی و تفریحی دارند. در واقع این شبکه‌ها برای جلب مخاطب طراحی شده‌اند و خب شما هم مخاطبید! اما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را در زمینه‌های کاری و آموزشی هم پیدا کنید. برای مثال شبکه اجتماعی Linkedin یک شبکه اجتماعی معروف شغلی است که می‌توانید رزومه خود را در آن بارگذاری کنید. مثال دیگر شبکه اجتماعی goodreads است که یک شبکه اجتماعی ویژه کتاب‌خوانان است. آن‌ها در این شبکه کتاب‌های خوانده شده خود را معرفی کرده و در مورد کتب خوانده شده تبادل نظر می‌کنند.

   حتما می‌دانید که مدل درآمدی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر سرگرمی، تنها با داشتن بازدیدکنندگان بسیار زیاد، سودآور است. با این که ظاهرا همه چیز رایگان است اما در هر شبکه اجتماعی راه‌هایی برای درآمدزایی صاحبان آن طراحی شده و بدون شک شما ابزاری برای رسیدن آنان به ثروت‌های رویایی هستید. آن‌ها با تبلیغات، فروش داده، خدمات پژوهشی اجتماعی و غیره پول در می‌آورند.

   اما چیزی که ما به عنوان کاربر از دست می‌دهیم، تنها زمان نیست. ما هزینه مداومی در ماه برای شارژ اینترنت می‌پردازیم. حتی مهم‌تر از آن در حال تخریب اعصاب و از دست دادن آرامش روان خود هستیم. با دانشجویانی که در مصاحبه گفتند از رسانه زیاد استفاده می‌کنند، صحبت کردیم. همگی معترف بودند که تمرکز پایینی دارند و نمی‌توانند به خوبی درس بخوانند.

   لازم است یک دانشجو در کار با شبکه‌های اجتماعی احتیاط کند. در اینجا قصد نداریم مسایل امنیتی و اخلاقی را پیش بکشیم. بلکه مهم‌ترین ثروت شما یعنی زندگی شما یا به عبارتی زمان شما در شبانه‌روز تا چه حد در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود؟ یک دانشجو یا یک متخصص چقدر در شبانه‌روز باید از این شبکه‌ها استفاده کند؟ با توجه به این که بیشتر ما از این شبکه‌ها فقط برای سرگرمی استفاده می‌کنیم، بیش از ۳۰ دقیقه در روز سر زدن به این شبکه‌ها ما را از فعالیت‌های مهم و تخصصی تحصیلی / کاری باز می‌دارد. به ویژه آن که این حجم در گذر زمان به مجموعه زمانی بسیار بالایی تبدیل خواهد شد که غیرقابل بازگشت است.

   پیشنهاد دانشجویانه آن است که از همین الان برای کار با شبکه‌های اجتماعی سقف زمانی مثلا ۳۰ دقیقه قرار دهید. به ویژه اگر تلاش کنید زمان آزاد شده را با مطالعه، کار یا تفریح پر کنید خواهید دید در شبانه‌روز چقدر وقت اضافه دارید که استفاده از آن می‌تواند تغییرات ارزشمندی در زندگی شما ایجاد کند.

   کار دیگری که می‌توانید انجام دهید نوشتن است. یعنی به جای مصرف‌کننده بودن در شبکه‌های اجتماعی، به تولید کننده تبدیل شوید. هر روز مقداری بنویسید. مطلب گردآوری کنید و با زبان خودتان آن را بازتولید کنید. بدین ترتیب حجم زمانی کار غیرمفید شما با اینترنت به حجم مفید و موثر تبدیل می‌شود. 

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content