logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » روزهای کرونایی و مطالب ۱۸+

روزهای کرونایی و مطالب ۱۸+

این روزها جهان با کرونا درگیر است. هر روز خبرهای بدتری می‌رسد و آینده در ابرهای ابهام قرار دارد. نمی‌دانیم تا کی باید قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی را ادامه دهیم تا از شر کووید ۱۹ خلاص شویم. اما چیزی که این روزها بر نگرانی‌ها افزوده است، افزایش سطح ارائه و استفاده از محتوای جنسی ویژه بزرگسالان در دنیا است. در این روزهای کرونایی و مطالب ۱۸+ که هر روز به بهانه‌های مختلف منتشر می‌شوند، چالش‌های جدیدی در برابر بشریت قرار داده‌ است. در ادامه ضمن بررسی این مساله، راهکارهایی برای کنترل آن پیشنهاد داده‌ایم که امیدواریم بپسندید.

ویروس کرونا

داستان از کجا شروع شد؟

ویروس انسانی کرونا از دهه ۱۹۶۰ میلادی به عنوان مسئول آلودگی‌های ناحیه فوقانی تنفسی در کودکان شناخته شد. تا سال ۲۰۰۳ میلادی حداقل ۵ نوع کورونا ویروس انسانی شناسایی شدند و برخی انواع آن خطرناک بوده و هم ناحیه فوقانی و هم تحتانی تنفسی انسانی را آلوده می‌ساختند. این دسته از ویروس‌ها از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های شدیدی همچون سارس (SARS)، مرس (MERS) و کووید ۱۹ را باعث می‌شوند. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند و تا کنون ۴۰ گونه از آن کشف شده، اما هفت نوع آن انسان را آلوده می‌کند.

ویروس کرونا OC16

تصویر کرونا ویروس OC16 که در ۱۹۶۷ کشف شد

ویروس سارس که در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ میلادی از جنوب چین منتشر شد و به سرعت در جهان همه‌گیر شد هم از خانواده کورونا است. این ویروس در ۲۹ کشور در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و آسیا منتشر شد. هنوز مشخص نشده است که این ویروس چگونه وارد جمعیت انسانی شد. اگر به تاریخچه کرونا علاقمند هستید این مقاله تخصصی را ببینید که با دسترسی رایگان می‌توانید متن اصلی آن را مشاهده کنید.

ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ میلادی در چین کشف شد و اپیدمی جهانی ایجاد کرد و حدود ۸۰۰ نفر را کشت.

ویروس سارس

تصویر ویروس سارس

موج بعدی از این خانواده، ویروس مرس بود که در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی در عربستان کشف شد و در نهایت موجب مرگ ۸۵۸ نفر در خاورمیانه شد.

اما ماجرای انتشار ویروس Covid-19 در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی که از شهر ووهان چین شروع شد دردسرهای بیشتری ایجاد کرد. ناگهان مسئولین متوجه حضور یک نسخه جدید و همه‌گیر از خانواده ویروس کرونا شدند و این شهر را قرنطینه کردند. ابتدا مردم بدون علت مشخصی به سینه‌پهلو دچار می‌شدند و درمان‌های مرسوم و واکسن‌ها تأثیری بر آن نداشتند. مشخص شد دو سوم افرادی که به این ویروس آلوده شده بودند، با بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان که در آن حیوانات زنده هم به فروش می‌رسند، مرتبط بوده‌اند. 

بازار هوانان چین

بازار هوانان چین

اما این بیماری به سرعت از کنترل خارج شد و همه‌گیری وسیعی در دنیا ایجاد کرد. کشورهای مختلف تنها چاره را اجرای طرح‌های شدید قرنطینه شهروندان و منع رفت و آمد دیدند و اقتصاد جهانی برای اولین بار در تاریخ بشر متوقف شد. حتی ارتش برای کنترل عبور و مرور در بسیاری از کشورها فراخوانده شد.

قرنطینه در ایتالیا

منع رفت و آمد عمومی در ایتالیا

اما داستان به همین‌جا ختم نشد و پای محتوای ۱۸+ به میدان آمد.

 

ماجرای محتوای ۱۸+

 

با گسترش شیوع ویروس کرونا و منع رفت و آمد و قرنطینه خانگی شهروندان، یکی از دردسرهای جدید این بود که نرخ دسترسی به محتوای جنسی ویژه بزرگسالان در دنیا به شدت افزایش پیدا کرد. این مساله از آنجا شروع شد که برخی سایت‌های منتشر کننده محتوای غیراخلاقی اعلام کردند برای کمک به قرنطینه خانگی محتوای اعضای ویژه خود را برای همگان رایگان می‌کنند. با این که این مؤسسات ناچار شدند برای جلوگیری از شیوع کرونا، تولید خود را متوقف کنند، اما در عمل محتوای بیشتری نسبت به گذشته در فضای مجازی منتشر کردند. چنین توقفی قبلا زمانی به طور محدود رخ داد که مشخص شد برخی بازیگران این صنعت به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند و برای بررسی همگانی ابتلای آن‌ها به ویروس ایدز، این صنعت به طور محدود متوقف شد اما دوباره کار خود را از سر گرفت. در روزهای انتشار کرونا سایت‌های غیراخلاقی نیز گزارش کردند که با افزایش بازدید فراوانی روبرو شده‌اند.

بالا رفتن بازدید از محتوای غیراخلاقی

آمارافزایش بازدید از یکی از سایت‌های مشهور غیراخلاقی در دوران بروز کرونا نسبت به روزهای عادی

حال سوال اینجاست: در این روزهای قرنطینه و تنهایی، استفاده  از این محتوا چه تأثیری بر ما دارد؟ در ادامه مطلب به این نکته مهم می‌پردازیم.

 

تأثیر محتوای غیراخلاقی

تا کنون ۷۵ پژوهش، محتوای غیراخلاقی جنسی را به نتایج ضعیف در سلامت عقلی مرتبط کرده است. ۴۵ پژوهش عصب‌شناسی نیز نشان داده‌اند که چنین محتوایی اعتیادآور است. به سختی می‌توان قبول کرد که مردم افزایش تمایل به مشاهده این نوع محتوا را نشانه‌ای برای پریشانی حواس نمی‌دانند. اما روشن است که این کار احساسات ناامیدانه ایجاد می‌کند (منبع).

 مطالعات Emily F. Rothman نشان داد که محتوای جنسی غیراخلاقی بدترین راه آموزش مسائل جنسی است و تصورات غلطی درباره رضایت جنسی ایجاد می‌کند، اما نوجوانان امروزه برای آموزش به آن مراجعه می‌کنند. زیرا اینترنت ابزار مهیایی برای دستیابی به این محتوا است که امروزه در دسترس همگان قرار دارد.  دستیابی به این محتوا در نوجوانی به راحتی باعث اعتیاد به آن می‌گردد. تماشای محتوای غیراخلاقی جنسی می‌تواند باعث شود افراد تمایل به رفتارهای خشونت‌آمیز پیدا کنند. اما در صورت تمرین تفکر انتقادی و آموزش نگاه علمی به مسائل جنسی می‌توانند نسبت به این محتوا قضاوت منطقی پیدا کنند و به درستی با آن برخورد کنند. سخنرانی او در TED را می‌توانید اینجا دنبال کنید.

 

انقلاب دیجیتالی باعث شده است که صنعت پورنوگرافی گام‌های بلندی بردارد. هزینه توسعه این صنعت، تضعیف خانواده بوده و باعث نگرانی در سطح بین‌المللی شده است و علوم اجتماعی بر این نگرانی‌ها مهر تأیید زده است. یک گزارش از انجمن روان‌شناسی آمریکا (American Psychological Association) درباره دختران بیش‌فعال جنسی و گزارش دیگری از «کمپین ملی ممانعت از بارداری نوجوانان» (National Campaign to Prevent Teen Pregnancy) درباره محتوای پورنوگرافیک در مبادله پیام تلفنی بین نوجوانان نشان داد که انقلاب دیجیتالی باعث محو شدن مرزهایی شده است که سکسوالیته را به درون خانواده برده است.

محتوای غیراخلاقی آنلاین

پورنوگرافی به عنوان یک نمایش دیداری مسائل جنسی، باعث ایجاد اختلال در مفاهیم مرتبط با جنسیت و تصویرسازی آن در ذهن می‌شود که در عوض هم گرایشات جنسی و هم رفتارهای جنسی را مختل می‌کند. تهدیدی جدی برای ازدواج و شادی خانواده، کودک و فرد است.

دانشمندان علوم اجتماعی، روان‌شناسان بالینی، و بیولوژیست‌ها  از جنبه‌های اجتماعی و روانی، تأثیرات مخرب آن را نشان داده‌اند و عصب‌شناسان در حال ترسیم مکانیزم‌هایی هستند که پورنوگرافی در آن اثرات قدرتمندی بر افراد می‌گذارد. اثر پورنوگرافی بر تضعیف عملکرد فردی و اجتماعی، قوی و عمیق است.

 

اثرات بر مغز

پورنوگرافی به شدت گرایشات و ادراکات درباره رابطه جنسی را مختل می‌سازد. پسرانی که آن را تماشا می‌کنند دارای عدم تعادل بیشتر و رفتارهای جنسی غیرعادی، خشم جنسی، بی‌قراری در امور جنسی و حتی انجام تجاوز بالاتری هستند.  علاوه بر این اثری وجود دارد که مردان به زنان یا حتی بچه‌ها به عنوان اشیای جنسی نگاه می‌کنند که به آن‌ها لذت می‌بخشند و نه انسان‌هایی که دارای کرامت ذاتی هستند.

 

پژوهش‌ها بر مغز نشان داده که اثرات پورنوگرافی مشابه اعتیاد به الکل یا مصرف مواد مخدر است. در زیر تفاوت اسکن مغزی فرد سالم و فرد مبتلا به اعتیاد به پورنوگرافی را مشاهده می‌کنید.

اسکن مغزی معادان به پورنوگرافی

تماشای پورن بسیار اعتیادآور است. جنبه اعتیادآور آن دارای زیرلایه‌های زیستی است که با آزاد شدن هورمون دوپامین به عنوان یکی از راه‌های بروز احساس لذت در مغز همراه است. همچنین افزایش احساس آزادی در رفتار جنسی، افزایش خطر انتقال بیماری‌های جنسی و بارداری ناخواسته را ایجاد می‌کند.

 

تأثیر بر احساسات 

تماشای پورنوگرافی می‌تواند بر جنبه‌های احساسی زندگی افراد اثرگذار باشد. مردان متاهل درگیر با آن کمتر از روابط جنسی خود احساس رضایت می‌کنند و کمتر از نظر احساسی به همسران خود وابسته هستند.

سردی روابط زوجین

همسران آن‌ها هم احساسات خیانت، بی‌اعتمادی و خشم را گزارش کرده‌اند. استفاده از آن می‌تواند منجر به خیانت و حتی طلاق شود. افراد بالغی که آن را می‌بینند احساس شرم، کاهش اعتماد به نفس و عدم اطمینان جنسی می‌کنند.

 

تأثیرات عدم رضایت

 

استفاده درازمدت از محتوای غیراخلاقی به تولید نارضایتی از عادات، خستگی و عدم رضایت جنسی در افراد منجر می‌شود. این رفتار با کم تماشا کردن روابط جنسی شدید و گرایشات من‌درآوردی به جنسیت هم دارای ارتباط است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۰ میلادی از دانشجویان نوورود مشخص کرد که استفاده عادت‌گونه از پورنوگرافی منجر به تلرانس بالایی در استفاده از محتوای جنسی می‌گردد و در نتیجه فرد دائما نیازمند محتوای بیشتر و متفاوت‌تری برای دستیابی به سطح قبلی لذت می‌گردد.

رفتار حریصانه

صنعت پورنوگرافی هم به این نکته توجه داشته و انواع متفاوت و متنوعی از این محتوای غیراخلاقی را در قالب‌های مختلف تولید کرده است. یک بررسی چند تولید کننده مهم این نوع محتوا از سال‌های ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۴ میلادی نشان داد که با وجود غیرقانونی بودن، ۶۰۰۴ تصویر از کودکان و ۱۴۸۵۴ تصویر حاوی محتوای جرم و خشونت توسط آن‌ها منتشر شده است. علاوه بر این نزدیک به دو سوم تصاویر کودکان در این مجموعه‌ها حاوی محتوای جنسی و خشونت بوده و بیشتر دختران در سنین پایین را نشانه رفته است.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر محتوای پورنوگرافیک باعث می‌شود مردان همسر خود را کمتر جذاب ببینند و این موجب رفتارهای کمتر محبت‌آمیز، همراهی فیزیکی و جنسی با آن‌ها می‌گردد. نیاز به محرک جنسی شدیدتر باعث کسالت در روابط عادی شده و تمایل بیشتری به دنبال کردن رفتارهای جنسی در خارج از محدوده ازدواج را ایجاد می‌کند. تکرار تماشای این محتوا باعث می‌شود بیننده درگیر شدن در رفتارهای خلاقانه جنسی را خیلی مهم تلقی کند و شخص را پذیرای هر گونه رفتار جنسی نماید.

 

اختلال در درک واقعیت

 تماشای محتوای غیراخلاقی جنسی باعث می‌گردد که اثرات نادرستی بر احساسات، ادراکات و سلامتی فرد به جای گذاشته شود. آن می‌تواند منجر به درک مختل شده از واقعیت اجتماعی گردد. برای مثال درک اغراق‌آمیز از سطح فعالیت جنسی در دیگر افراد جامعه و تخمین نادرست از رخداد فعالیت جنسی قبل از ازدواج و نیز ارزیابی غیر واقع‌بینانه از آزادی عمل جنسی که جوانان می‌توانند داشته باشند. همچنین باعث می‌شود اشتغال در رفتارهای منحرفانه از قبیل سکس گروهی، وحشیگری و رفتارهای سادیستی را عادی بپندارند. در نتیجه عقاید شکل گرفته در ذهن بیننده این آثار بسیار از واقعیت به دور است. در صورت تکرار تماشای این نوع محتوا، مشکلاتی از قبیل بیماری ذهنی درباره امور جنسی پدیدار می‌گردد.

این اختلالات موجب پذیرش سه عقیده می‌شوند:

۱) روابط جنسی به طور طبیعی روابطی خلاقانه (بخوانید من‌درآوردی) هستند

۲) محرک مردها لزوما جنسیت است

۳) زن‌ها اشیاء یا دارایی‌های جنسی هستند

عقاید فوق باعث سلطه عقاید آزادی‌بخشی می‌شوند که مجوز هر گونه رفتار خطرآفرین است. زیرا با داشتن چنین فرضیاتی، هر گونه رفتاری عادی تلقی می‌گردد و قابل پذیرش و انجام است و به نظر می‌رسد به کسی ضرر نمی‌رساند. این عقاید در خودارضایی در هنگام تماشای محتوای غیراخلاقی تقویت شده و عمیقا باور می‌شوند.

وقتی افراد باور نداشته باشند که قرار گرفتن در معرض این گونه محتوا بر دیدگاه شخصی یا زندگی آن‌ها اثرگذار نیست، ممکن است آماده پذیرش درونی گرایشات جنسی غیرعادی و افزایش احتمال مشارکت در رفتارهای جنسی پرخطر گردند.

رفتار سادیسمی

بیماری‌های جنسی و بارداری خارج از ازدواج

 

 بنا به مطالب گفته شده، افرادی که به تماشای زیاد محتوای جنسی غیراخلاقی می‌پردازند، گرایشات جنسی غیرعادی پیدا می‌کنند و با دست زدن به این اعمال مستعد گرفتار شدن به بیماری‌های جنسی و درگیر شدن در بارداری خارج از ازدواج می‌شوند. در صنعت محتوای غیراخلاقی معمولا رابطه جنسی بدون ابزارهای پیشگیری از بارداری نمایش داده می‌شود و در نتیجه افراد به رابطه جنسی آزادانه و بدون احتیاط و در نتیجه مستعد بارداری و انتشار بیماری‌های جنسی سوق داده می‌شوند. این صنعت همچنین رفتارهای جنسی از روی اجبار را تشویق می‌کند که در اثر تقلید از آن توسط بینندگان، احتمال بیماری و فرزندان نامشروع افزایش می‌یابد.

بارداری بدون ازدواج

اعتیاد جنسی

صنعت تولید محتوای شرم‌آور و فضای مجازی دست به دست هم داده و اعتیاد جنسی را به سطح بالاتری از قبل ارتقا داده‌اند. ۹۰ درصد درمان‌گرهای این اعتیاد معتقدند که ممکن است فرد به سکس مجازی معتاد شود. در یک نظرسنجی ۵۷ درصد از کسانی که مرتبا از این محتوا استفاده می‌کنند گفتند از فعالیت جنسی آنلاین برای غلبه بر استرس خود استفاده می‌کنند. این خود نشانه‌ای از ضعف سبک زندگی و استفاده نکردن از راهکارهای منطقی و سالم رفع استرس است.

معتاد پورنوگرافی

یک مطالعه در ۲۰۰۶ میلادی نشان داد که تنها ۶ درصد از کاربران اینترنت که معمولا از محتوای شرم‌آور استفاده می‌کنند، بنا به شرایط کاری به اجبار باید حتما از اینترنت استفاده کنند و نیز مشخص که این کاربران اجباری اینترنت، حجم بسیار بیشتری از استفاده از اینترنت خود را به محتوای سالم اختصاص می‌دهند. این مطالعه نشان می‌دهد که در بیشتر افراد می‌توان با کنترل مصرف اینترنت، به خوبی بر این عادت شوم غلبه کرد.

اعتیاد به پورنوگرافی باعث می‌گردد که اعتماد به نفس ضعیف گردد و قابلیت فرد در انجام کارهای اجتماعی و زندگی شغلی کاهش یابد. یک نظرسنجی از معتادان پورنوگرافی نشان داد که آن‌ها از احساسات خارج از کنترل و مصرف زمان برای درگیری با این نوع محتوا، بیزار هستند. همه آن‌ها گزارش دادند که در نتیجه این عادت، در بخش بزرگی از زندگی خود احساس گسیختگی و اختلال دارند. تقریبا نیمی از این معتادان گفتند که از نظر رفتاری در زندگی اجتماعی خود نتایج منفی گرفته‌اند و یک چهارم نیز این نتایج منفی را در محیط کاری گزارش کردند. در یک نظرسنجی دیگر معتادان پورن ۲۳ بار بیشتر از دیگران محتوای جنسی آنلاین پیدا می‌کنند. تعجب ندارد که افسردگی شدید بالینی در این افراد دو برابر افراد معمولی گزارش شده است.

 

خشم و تجاوز

مشخص شده است که  استفاده شدید از محتوای جنسی شرم‌آور دارای رابطه قوی با خشم جنسی است و در بین کسانی که مرتبا آن را می‌بینند، افزایش معنی‌دار بی‌عاطفگی شامل خیال‌پردازی برای تجاوز وجود دارد. بخش قابل‌توجهی از محتوای شرم‌آور جنسی دارای محتوای خشونت است. یک مطالعه بر رسانه‌های مختلف این حوزه نشان داد که در یک چهارم تصاویر مجلات  و در بیش از یک چهارم تصاویر ویدیویی و تقریبا نیمی از محتوای آنلاین این صنعت خشونت قابل رویت است. مطالعه دیگری دریافت که تقریبا نیمی از صحنه‌های اینترنتی شامل رفتارهای فاقد رضایت دوطرفه هستند.

خشم افراطی

داده‌ها نشان می‌دهند که وقتی مردان محتوای جنسی غیراخلاقی خشن تماشا می‌کنند که شامل تجاوز یا شکنجه است، احتمال انجام خشونت جنسی در آن‌ها افزایش می‌یابد. نکته خطرناک این است که محتوای غیراخلاقی جنسی بر بیماران روانی اثر می‌گذارد و این احتمال برانگیختن آن‌ها را بالا می‌برد.

بیمار روانی

حتی مصرف محتوای غیرخشن پورنوگرافی نیز باعث افزایش تمایل یک طرفه مردان به برآورده کردن اجباری نیازهای جنسی خود با شریک جنسی بی‌میل می‌شود. یک مطالعه بر ۱۰۰ زن که مورد تجاوز قرار گرفته بودند نشان داد که پورنوگرافی در ۲۸ درصد موارد باعث شده که متجاوز بر اثر پورنوگرافی بدین عمل دست زده است. در برخی موارد فرد  تجاوزگر قبل از دست زدن به این عمل به تماشای پورنوگرافی پرداخته است (منبع).

 

تمرکز تحصیلی 

تجربه نشان داده افرادی که درگیر در مشاهده محتوای شرم‌آور جنسی هستند، در مطالعات درسی هم تمرکز پایینی دارند و اگر به این عادت معتاد شده باشند، با این چالش ۲۴ ساعته روبرو می‌شوند که نمی‌توانند بر مطالعه درسی تمرکز کنند و ذهن را به تفکر و اندیشه سوق دهند. این افراد ممکن است دچار افت تحصیلی جدی شوند.

کمبود تمرکز

چه باید کرد؟

سازمان دهندگان تالار گفتگوی Reddit سایت مخصوصی برای ترک عادت خودارضایی ایجاد کرده‌اند که اینجا می‌توانید ببینید. آن‌ها توصیه‌هایی برای پرهیز از آن در دوران قرنطینه ناشی از کرونا نوشته‌اند. توصیه‌های آن‌ها شامل مدیتیشن، ورزش، ارتباط گرفتن با دیگران به صورت مجازی، و محدود کردن استفاده اینترنت روزانه بوده است. این تالار گفتگو را می‌توانید اینجا دنبال کنید.

اما بالاخره روزهای کرونایی هم می‌گذرد و باید فکری اساسی برای این عادت کرد. اگر خواندن مطالبی که تا اینجا نوشتیم، شما را به ترک این عادت تشویق کرده است، پس پله اول گام گذاشتن در ترک این رفتار ناهنجار را طی کرده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم سخنرانی Ran Gavrieli را در این باره حتما ببینید. این سخنرانی اینجا قابل دسترسی است. او در این سخنرانی به خوبی توضیح می‌دهد چرا تماشای پورنوگرافی را متوقف کرده و به سبک زندگی سالم روی آورده است.

سخنرانی رن گاوریلی در تد

Ran Gavrieli در حال سخنرانی در رویداد TEDx

 

راهکار اصلی فکر سالم است

 شاید تعجب کنید ولی راهکار اساسی در ترک مصرف این گونه محتوای مخرب، و دور نگهداشتن خود از دست زدن به آن، کنترل فکر است. بله فکر مبنای شکل گرفتن رفتارهایی است که از جستجو و تماشا شروع شده و به دردسرهای بی‌پایان ختم می‌شود. اگر بیاموزید که افکار خود را کنترل کنید، خواهید دید که هرگز وارد مد غیرقابل کنترل نمی‌شوید و به راحتی در برابر این وسوسه‌ها مقاومت خواهید کرد.

برای این که افکار خود را کنترل کنید، چند راهکار پیشنهادی وجود دارد:

– هر گاه زمینه‌های این تخیلات را در ذهن خود مشاهده کردید، فعالیت فعلی را قطع کنید و به سراغ یک فعالیت دیگر بروید. به ویژه اگر بتوانید خود را به هوای آزاد برسانید و چند نفس عمیق بکشید در تخلیه ذهن از این افکار بسیار مؤثر است.

– تمرین‌های ذهنی روزانه را دنبال کنید. مدیتیشن ابزار مناسبی برای کاهش استرس و خمودگی ذهنی است که ممکن است فرد را به سمت این رفتارها سوق دهد.

– به خاطر داشته باشید که شما تنها تماشاچی نیستید، بلکه در تداوم یک صنعت ویرانگر و فروپاشنده جامعه انسانی شریک خواهید بود. پس از کلیک کردن خودداری کنید. این شعار یک انجمن ضد پورنوگرافی است.

– کتاب‌های مثبت بخوانید و مصرف اینترنت را کاهش دهید. محتوای سالم به تدریج جای محتوای مخرب را پر خواهد کرد و تعجب خواهید کرد زمانی با این محتوا زندگی می‌کردید.

– از کنجکاوی دست بردارید و سعی نکنید همه چیز را بدانید. در واقع همیشه این کلید ورود به دنیای تاریک محتوای شرم‌آور اخلاقی است و باید آن را دور بیندازید.

– ورزش کنید و اگر خیلی اهلش نیستید، صبح‌ زود بیرون بروید، هوای پاک تنفس کنید و قدم بزنید.

– ساعات خواب خود را بر سیستم طبیعی تنظیم کنید. یعنی زود بخوابید و سحرخیز باشید. بدین ترتیب سطح انرژی خود را به درستی تنظیم خواهید کرد.

– مصرف چای و قهوه را به شدت کاهش دهید و حتی‌الامکان ترک کنید. شاید علتش را ندانید ولی فوق‌العاده موثر است.

 

با دنبال کردن این برنامه به تدریج خود را در فضای ذهنی نوینی می‌یابید که همه چیز پاک است. انسان‌ها بیمار نیستند و گویی حال و هوای جدیدی را تجربه می‌کنید. این افکار مختل کننده تمرکز را دور خواهید ریخت و به راحتی به زندگی شاد و طبیعی روی خواهید آورد.

فضای ذهنی سالم

آواچه مرتبط

 در زمینه این مقاله به آواچه هفتاد و هشتم پارک گردی گوش دهید:

آواچهٔ صوتی
آواچهٔ صوتی

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content