logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » راز های ترم اول و انتخاب واحد

راز های ترم اول و انتخاب واحد

معمولا در ترم اول، دانشگاه یک برنامه مشخص برای انتخاب واحد به دانشجویان ارائه می‌دهد و شما گزینه دیگری ندارید. اما توجه کنید با کمی زیرکی به خرج دادن می‌توانید برنامهٔ ترمی بهتری برای خود بچینید.
   اولین گزینهٔ مهم تعداد واحد است. در مقطع کارشناسی می‌توانید ۲۰ واحد بردارید که خیلی زیاد است. یعنی با برداشتن این سقف واحد مجبورید یکسره یا سر کلاس باشید یا در انتظار کلاس بعدی در دانشگاه معطل باشید. مرتبا باید تکالیف این درس و آن درس و پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی را حاضر کنید و در ایام امتحانات هم یکسره باید روزهای پرکاری را تجربه کنید. در یک کلام: ترم زهرتان می‌شود!
   توصیه من خیلی متفاوت است: ۱۵ واحد بیشتر برندارید. معمولا دانشجویان فکر می‌کنند باید زودتر دانشگاه را تمام کنند و هول‌هولکی واحد برمی‌دارند و عملا نه لذتی از دانشجویی می‌برند، نه فراغتی باقی می‌گذارند و نه نمرات خوبی می‌گیرند.
نترسید یک ترم یا حتی یک سال بیشتر در دانشگاه بمانید دنیا به پایان نمی‌رسد، همه دوستان‌تان فارغ‌التحصیل نمی‌شوند (بشوند هم چیزی نمی‌شود) و کسی شما را سرزنش نمی‌کند. حتی اگر شهریه    سنگین می‌پردازید، بهتر است کمی بیشتر شهریه بدهید. ولی با تخصص از دانشگاه خارج شوید تا در مرحله دشوار کاریابی که به زودی فرا خواهد رسید، موفق باشید.
   حتی دوستانی که قبل از شما فارغ‌التحصیل می‌شوند، در آن یکسال همهٔ فرصت‌های شغلی را اشغال نمی‌کنند و همه جاهای خوب دنیا را نمی‌گردند! پس آرام باشید و سفر تحصیلی را با شتاب خراب نکنید.

ترم اول

برنامه درسی خوب

 یک برنامه درسی خوب نباید شامل چند روز بسیار شلوغ و چند روز خلوت باشد. در واقع بهتر است درس‌ها را در طول هفته تقسیم کنید و از برداشتن واحدهای زیاد تا سقف قابل انتخاب پرهیز کنید. زیرا در این صورت یک ترم شلوغ و پرکار خواهید داشت که نمی‌گذارد به هیچ فعالیتی برسید. معمولا در این گونه انتخاب واحد نمرات هم افت می‌کنند و فشار درسی بالای آن خیلی درگیر کننده است.
   همچنین بین درس‌های عمومی و تخصصی توازن برقرار کنید. هر ترم بیشتر از یک درس عمومی برندارید و آن‌ها را به طور متوازن تا سال آخر تمام کنید.
   سعی کنید واحدها را طوری بچینید که حداقل غیر از جمعه ۱ روز خالی در هفته داشته باشید. بدین ترتیب بهتر می‌توانید دوران دانشجویی را با صرف وقت مناسب برای دیگر فعالیت‌های مهم پرثمر سازید.

برنامه درسی شلوغ

ساعت چرت

برداشتن واحد در ساعات ظهر یکی از بدترین کارها است! در این ساعات به علت صرف نهار کیفیت آموزش در کلاس بسیار پایین بوده و عملا فقط زجر چرت زدن در کلاس را تحمل خواهید کرد.
    گاهی چاره‌ای نیست و تنها در همین ساعت برخی درس‌ها ارائه می‌شوند. اما هر چه بتوانید از آن دور بمانید به نفع شماست. حتی اگر عادت ندارید عصر بخوابید.

کلاس ظهر

تاریخ امتحانات

معمولا دانشجویان ابتدا به این نگاه می‌کنند که واحدهایی بردارند که امتحانات آن در یک روز نباشد. ولی این آخرین چیزی است که باید به آن توجه کنید. اگر در طی ترم به درستی مطالعه کرده باشید، این گزینه چندان خطرناکی به شمار نمی‌آید. به جای آن سعی کنید برنامه ترمی طوری چیده شود که تعداد زیادی کلاس پشت سر هم نداشته باشید تا فرصتی هم برای تمدد اعصاب و فکر و جمع‌بندی باقی بماند.
   سعی کنید در حذف و اضافه واحد جدید برندارید. زیرا عملا چند جلسه کلاس را از دست داده‌اید و باید تلاش بیشتری به خرج دهید تا بتوانید به بقیهٔ کلاس برسید. گر چه این ترفند برخی دانشجویان برای فرار از کلاس هم هست! ولی قرار نیست شما در دام زیرکی‌های بی‌ثمر بیفتید.

تداخل امتحانات

غول‌های خسته!

یکی از مشکلات دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه، ترم‌بالایی‌های خسته هستند. اینها در واقع دانشجویان کسلی هستند که نه تنها خود برای درس خواندن انگیزه‌ای ندارند بلکه به شدت دانشجویان درس‌خوان را تمسخر کرده و دست می‌اندازند.
   در برخورد با این گونه دانشجویان صبور باشید. بحث فایده‌ای ندارد زیرا آنها خود در این زمینه دچار مشکل هستند و اگر توانسته بودند، گلیم خود را از آب بیرون می‌کشیدند. بعضی از آنها قادرند  ساعت‌ها بحث کنند تا ثابت شود اگر دانشگاه درست عمل کرده بود آنها الان جایگاه مهمی داشتند.
   واقعیت این است که هر کس چوب عملکرد خودش را می‌خورد. ایراد گرفتن از زمین و زمان و این و آن هیچ کمکی نخواهد کرد. پس این قشر را به حال خودشان بگذارید. این طوری راحت‌ترند. شما هم همینطور!

کلاس اول، ای گل تنبل!

واقعیت می‌گوید ترم اولی بودن خیلی با بقیه دوران تحصیل تفاوت دارد. در ترم اول شرایط بسیار متفاوتند و ورود به دانشگاه خیلی شبیه روز اول ورود به مدرسه است. شما از یک سطح آموزشی به سطح جدیدی می‌روید که سخت‌گیری‌های مرحله قبلی در آن نیست. اینجا می‌توانید آزادتر باشید و خانواده مثل گذشته شما را تحت فشار نخواهد گذاشت. استقلال بیشتری در این مرحله خواهید داشت که اگر آن را به درستی مدیریت نکنید، منجر به موفقیت و کامیابی نخواهد شد.
   در این مرحله یک نوع دگردیسی در سبک زندگی شما رخ می‌دهد. حالا یک دانشجو هستید و برای خود جایگاهی بالاتر از مرحله قبلی در اذهان دارید. دورانی که مثل بچه‌ها با شما رفتار می‌شد گذشته و به شما اعتماد می‌شود. اما در ورود به دانشگاه قطعا شوخی‌هایی با شما می‌شود و بعضی‌ها شما را دست خواهند انداخت که متاسفانه طبیعی است. خونسرد باشید و اسیر طعنه و مجادلات بیهوده نشوید.

دانشجو موفق

نتیجه‌گیری

نکته مهم این است که اگر با برنامه مناسب و منظم درس بخوانید بدون فشار و صرف انرژی بسیار و توسل به چای و قهوه و التماس نمره به خوبی می‌توانید پیشرفت کنید و قطعا طی این مسیر برای شما آسان‌تر خواهد بود.

محتوای این مقاله برگرفته از کتاب «رازهای تبدیل کرم خاکی به اژدها» است. می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را خریداری کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content