logo 128x128

دانشجویانه

دانشجویانه

امتیاز من: صفر  قلم 
خانه » در برابر هزار نفر

در برابر هزار نفر

با بالا رفتن ترم‌ها نیاز جدی به ارائه مطلب و پاورپوینت دارید. ارائه کلاسی فقط کمی جسارت و تمرین لازم دارد، همین! هیچ چیز خارق‌العاده‌ای وجود ندارد و تنها تمرین شما را حرفه‌ای می‌سازد.
   اگر ذاتا خجالتی و گوشه‌گیر هستید، حتما قبل از ارائه به تنهایی و سپس برای دوستان اجرا کنید تا اشتباهات احتمالی را شناسایی و رفع کنید. ضمنا بدانید می‌توانید شخصیتی گوشه‌گیر داشته باشید و در عین حال ارائه‌های خوبی داشته باشید. خجالتی بودن مانع ارائه خوب دادن نیست. نترسید و شروع کنید.
    در آینده نیاز مبرم به تشریح توانمندی‌ها و دستاوردهای خود خواهید داشت و دوران دانشجویی بهترین زمان برای کسب این مهارت است. امروزه بسیاری از افراد خلاق را می‌بینیم که قادر نیستند ابداعات و مهارت‌های‌شان را توضیح دهند یا در برابر مدیر خود طرح‌های خود را تشریح کنند. به همین دلیل نمی‌توانند در آزمون‌های استخدامی یا در جذب سرمایه‌گذار و یا حتی در جلسه خواستگاری موفق باشند.

درمقابل هزارنفر

آش کشک خالته


هر کاری که بکنید لازم است مهارت صحبت کردن در برابر جمع را پیدا کنید. این مهارت در زندگی دانشجویی، زندگی اجتماعی و زندگی شغلی شما نقش مهمی بازی می‌کند و نمی‌توانید از آن فراری باشید. حتی اگر فردی درون‌گرا با روحیات منزوی هستید باز هم مجبورید مهارت صحبت در جمع را بیاموزید.
   خوشبختانه این مهارت کاملا اکتسابی است و با تمرین به خوبی از پس آن برخواهید آمد. ترس صحبت کردن در برابر جمع توسط برخی از پژوهشگران بیش از ترس از مرگ ارزیابی شده است. افراد آنقدر که از صحبت کردن در برابر جمع می‌ترسند از مرگ نمی‌ترسند! وقتی در برابر جمعیت بزرگی صحبت می‌کنید ضربان قلب به شدت بالا می‌رود و سخن گفتن به خاطر نفس‌نفس زدن بریده شده، گلوی‌تان خشک می‌شود و عرق سردی بر پیشانی شما می‌نشیند و اگر حساس باشید شاید غش کنید! یک راز جالب این است که سخنرانان بزرگ هم از چنین علایمی برخوردار هستند ولی وانمود می‌کنند مشکلی ندارند. پس شما تنها نیستید.

راهکاری برای تقویت ارائه

با یک روش ساده می‌توانید به سادگی این مهارت را تقویت و بر استرس‌ها غلبه کنید:

      • ابتدا ارائه‌هایی انفرادی با موبایل داشته باشید: از خودتان فیلم‌های ۵ دقیقه‌ای بگیرید و تماشا کنید. ارائه با آینه هم خوب است ولی فیلم‌برداری با موبایل نتیجه بسیار موثرتری دارد.
      • در گام بعدی برای دوستان صمیمی ارائه کنید: ارائه را کوتاه مدت انتخاب کنید تا خسته نشوند. اینجا هم گرفتن فیلم (هم از خودتان و هم مخاطبین) به ارتقای شما کمک می‌کند. تدریجا از دوستان بخواهید در حین ارائه سوال کنند تا آمادگی شما بالاتر برود.
      • در قدم بعدی ارائه‌های کلاسی را تمرین کنید: البته خوب تمرین کرده باشید تا کمترین استرس را داشته باشید.
      • موارد جدی‌تر: تدریجا وارد ارائه در سطح جدی‌تر شوید.

   گام بعدی ادامه دادن همین روند و حرکت به سمت ارائه‌های عالی است. نکات بسیاری مثل تماس چشمی با مخاطبین، روش برخورد با تپق زدن و تلفظ اشتباه، پاسخ به مخاطبین معترض و غیره وجود دارد. اما کاملا راحت باشید. در دوران دانشجویی این پیچیدگی‌ها وجود ندارد و کافی است جرات ارائه‌ با اشتباه را به خودتان بدهید. اگر به سخنرانی‌های تخصصی نگاه کنید می‌بینید که حتی مدرسین برتر جهانی هم اشتباهاتی دارند. ولی تفاوت آنها با تازه‌کارها در تسلط آنهاست که به راحتی معذرت‌خواهی می‌کنند و اشتباه خود را تصحیح می‌کنند و ادامه می‌دهند. اما مدرسین کم‌تجربه دست و پایشان را گم می‌کنند و همه را متوجه می‌کنند.

مزیت دوران دانشجویی

دوران دانشجویی زمان بسیار خوبی برای رفع اشکالات شما در ارائه است و بعد از دانشگاه فرصت تمرین بسیار کمی خواهید داشت. پس از هر فرصت کلاسی برای ارائه استفاده کنید. به ویژه آن که اغلب از دانشجویان از ارائه فراری هستند و به راحتی می‌توانید فرصت‌ها را به چنگ آورید. توانایی سخنرانی و ارائه مطلب یکی از آیتم‌های بسیار مهم در کوله‌پشتی موفقیت شماست.
   امروزه ارائه کلاسی در محیط‌های درسی بسیار رواج دارد. استرس در زمان ارائه مطلب کاملا عادی است. اگر می‌خواهید استرس را کم کنید، کافی است چند بار تمرین کنید. بهتر است فیلم بگیرید و ببینید تا خطاها با سرعت بیشتری تصحیح شوند.
   مسلما ارائه‌های اول می‌تواند خطا و لغزش‌های بیانی بیشتری داشته باشد. اما به جای فرار از کنفرانس‌های کلاسی به سمت آن بروید. زیرا در آینده اجتماعی و کاری خود در بسیاری موارد لازم است مطلبی را توضیح دهید و اگر در دوران دانشجویی با این قضیه کنار نیامده باشید، مسلما با مشکل مواجه خواهید شد. شاید تعجب کنید اما امروزه بسیار دیده می‌شود که دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هنوز با ارائه و سخنرانی مشکل دارند.

صحبت در برابر جمع

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اجتماعی برای هر تحصیل‌کرده قابلیت سخن گفتن در جمع است. این قابلیت تاثیر شگرفی بر موفقیت‌های شغلی و اجتماعی شما دارد و تعریف متفاوتی از شخصیت شما در اذهان نزدیکان و همکاران ایجاد می‌کند. خوشبختانه مهارتی کاملا اکتسابی است و با تمرین در آن حرفه‌ای خواهید شد. لازم نیست حتما سخنران شوید اما باید سخن گفتن را بیاموزید. ضمنا صرفا خوب سخن گفتن نیست که اهمیت دارد بلکه حرف‌های خوب زدن هم مهم است. این یادتان باشد.
   این مهارت هم در دوران دانشجویی و هم پس از آن و هم در محیط‌های عمومی و هم در جلسات تخصصی کاربرد دارد. امروزه دوره‌های گران‌قیمتی برای آن برگزار می‌شود و تقریبا همیشه سالن این دوره‌ها پر است. زیرا افراد بسیاری متقاضی یادگیری این مهارت کلیدی هستند و اهمیت آن را در موفقیت خود دیده‌اند.

نتیجه‌گیری

هر کار بکنید به مهارت صحبت در جمع نیاز دارید. از ارائه‌های انفرادی شروع کنید تا بتوانید در ارائه‌های جمعی موفق عمل کنید. بدون شک دوران دانشجویی بهترین زمان برای تمرین این مهارت است.

محتوای این مقاله برگرفته از کتاب «رازهای تبدیل کرم خاکی به اژدها» است. می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را خریداری کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Skip to content